Yasmin Levy

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

A Jeruzsálemben született Yasmin Levy többnyire a középkorban Kasztíliából elüldözött szefárd zsidók archaikus ladino (judeo-spanyol) nyelvén énekel, de dalaiban előszeretettel ötvözi népének zenei hagyományait andalúziai flamencóval, argentin tangóval és török vagy perzsa muzsikákkal. Yasmin Levy családi tradíció örököse: édesapja, Yitzak Levy szintén híres dalszerző-énekes és zenekutató, valamint a jeruzsálemi Izrael Hangja közszolgálati rádió ladino adásainak és etnikai zenei műsorainak felelőse volt. Az 1975-ben született Yasmin a történelmi városban nevelkedve egyaránt hallgatott zsidó és muszlim zenéket, marokkói dalok török változatait, görög énekeseket, klasszikusokat, jazzt és sanzonokat, Billie Holiday-t, Edith Piafot, Julio Iglesiast és Luciano Pavarottit.A nagy énekesek és történetmesélők hagyományait folytató

Saint-Saëns: Sámson és Delila / MET – EA / 2018

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

A Met új produkciója Saint-Saëns ószövetségi történetet feldolgozó gyönyörű operájának új produkciójában lép fel újra Elīna Garanča és Roberto Alagna - a két világsztár ugyanis nyolc éve, egy másik érzéki francia operában, Bizet Carmenjében is elvarázsolta már a közönséget. Az olasz tenor szerint Sámson szerepében nemcsak az erő fontos, hanem a hang eleganciája is, kettejük együttműködéséről pedig így fogalmazott: „Nagyon közel vagyunk egymáshoz a színpadon, minden különbözőségünket félre tudjuk tenni, igazi párként vagyunk képesek megjelenni”. A filiszteus papnőt alakító Elīna Garanča, mint egy interjúban nyilatkozta, Delila gyengesége mellett azt is meg szeretné mutatni, hogy milyen szerelembe esni egy hősbe. Dagon

Saint-Saëns: Sámson és Delila / MET – EA / 2018

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

A Met új produkciója Saint-Saëns ószövetségi történetet feldolgozó gyönyörű operájának új produkciójában lép fel újra Elīna Garanča és Roberto Alagna - a két világsztár ugyanis nyolc éve, egy másik érzéki francia operában, Bizet Carmenjében is elvarázsolta már a közönséget. Az olasz tenor szerint Sámson szerepében nemcsak az erő fontos, hanem a hang eleganciája is, kettejük együttműködéséről pedig így fogalmazott: „Nagyon közel vagyunk egymáshoz a színpadon, minden különbözőségünket félre tudjuk tenni, igazi párként vagyunk képesek megjelenni”. A filiszteus papnőt alakító Elīna Garanča, mint egy interjúban nyilatkozta, Delila gyengesége mellett azt is meg szeretné mutatni, hogy milyen szerelembe esni egy hősbe. Dagon

Bernstein: Candide / CAFe 2018

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

Dr. Voltaire / Dr. Pangloss / Házigazda / Bölcs / 2. bárány: Kálmán Péter Candide: Szemenyei János Kunigunda: Antonia Dunjko Maximillian: Geiger Lajos Félfenekű hölgy: Wiedemann Bernadett Paquette: Kálnay Zsófia Kormányzó / Főinkvizítor / 1. bolgár sorozótiszt: Tarjányi Tamás Vadászmester / Bolgár őrmester / 1. ügynök sintérhurokkal / Rabszolgahajcsár / 1. matróz: Hajnal János Bárónő / 1. bárány: Polgár Etelka Egy vesztfáliai katona / 2. ügynök sintérhurokkal / A kormányzó szárnysegédje / 2. matróz: Vincze Márton Lakáj / 2. bolgár sorozótiszt / Titkos ügynök / 3. matróz: Sütő András Báró / Don Issachar / Hajós / 4. matróz: Magócs Ottó

Baracskai Judit és Banai Sára dalkoncertje / CAFe 2018

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

R. Strauss: Zueignung R. Strauss: Morgen Cser Ádám: Wandl' ich in dem Wald des Abends Cser Ádám: Schattenleben Petrovics: Erdő, mért hajladozol? – 1. kantáta (Egyedül az erdőben) Balázs Árpád: Tavaszi szeretők dala Balázs Árpád: Ringató Iván Sára: Két dal a Tiszai dalok c. dalciklusból Balassa Sándor: Mikor az utcán átment a kedves Liszt: Oh! Quand je dors Zombola Péter: Robogó szekerek Douglas Moore: The Ballad of Baby Doe – Willow Song (Baby Doe áriája) Solti Árpád: Várjon Tóth Péter: Árgyélus királyfi – Hah, átok, mit látok (Mortadella áriája) Tóth Péter: Árgyélus királyfi – Sipirc, Seperc, Kalamajk (Mortadella áriája) Britten:

Szergej Krilov és a Litván Kamarazenekar / Előhang 18:30

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

Ráadásul a műsor sem éppen szokványos. A magyar közönség által mindig lelkesen fogadott hegedűsfenomén, az 1970-ban Moszkvában született, de Olaszországban élő Szergej Krilov, Msztyiszlav Rosztropovics egykori kamarapartnere egyrészt csupa zenekari kíséretes szólódarabot játszik, másrészt műsorának minden száma a 20. és 21. század zeneszerzőitől származik. További különleges vonása az összeállításnak, hogy két olyan zeneszerző művei is szerepelnek benne, akiket a magyar közönség nem, vagy csak felületesen ismer. Arvydas Malcys (1957) Tejútja a litván kortárs zenéből nyújt ízelítőt, Pēteris Vasks (1946) hegedűversenye, a Távoli fény a lett kortárs zene képviseletében hangzik fel. A balti zeneszerzés két újabb mesterének modern hangzatai után hagyományosabb

Szeryng 100: Baráti Kristóf és Jakub Jakowicz / EURÓPAI HIDAK 2018

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

A varsói zsidó családba született csodagyerek a legnagyobbaktól tanult hegedülni: Fleschtől Berlinben, Thibaud-tól Párizsban, ugyanott párhuzamosan zeneszerzést is Nadia Boulanger-tól. Az ígéretes karriert a második világháború szakította félbe: a hét nyelven beszélő fiatal hegedűst az emigráns lengyel kormány feje, Sikorski tábornok vette maga mellé összekötő tisztként és tolmácsként. Ugyanakkor ez idő tájt több mint háromszáz koncerten játszott a szövetséges csapatoknak szerte a világon, tehát mégsem szakadt el a hangszerétől. Amikor Sikorski egyik útja nyomán Mexikó négyezer zsidó menekült számára biztosított letelepedési lehetőséget, Szerynget oly mértékben meghatotta a gesztus, hogy felvette a mexikói állampolgárságot, amelyet haláláig meg is tartott.A nemzetközi koncertéletbe

Gershwin, a slágergyáros / NEW ORLEANS SWINGFESZTIVÁL

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

Az immár tizenharmadik alkalommal megrendezett New Orleans Swingfesztivál koncertjei a jazzhőskor egy-egy kiemelkedő alakja előtt tisztelegnek. A záróest felidézi George Gershwin megkerülhetetlen alakját és munkásságát, amely hidat képez a klasszikus és jazz-zene között. Bár a stílusok iránt érdeklődők többsége úgy gondolhatja, hogy kiválóan ismeri a Rhapsody in Blue és az Egy amerikai Párizsban szerzőjét, valójában kevesen tudják, honnan indult, miből táplálkozott művészete. Talán az sem közismert, hogy bár Amerikában született, orosz zsidó származású volt, és gyermekkorában nem a zenének, hanem a sportnak élt. Miután azonban bátyja részére a szülei vásároltak egy pianínót, George Gershwin egész nap a hangszer előtt ült

Wagner: Trisztán és Izolda

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

BUDAPESTI WAGNER-NAPOK Wagner: Trisztán és Izolda - Háromfelvonásos opera A két halhatatlan szerelmes története már a 19. századot megelőző időkben is az egyetemes művelődéstörténet maradandó része volt, megkerülhetetlenné és egy korszak jelképévé azonban alighanem a romantika tette. Richard Wagner zenedrámája ugyanis arra vállalkozott, hogy a kor két nagy kultuszát egyesítse. A romantika egyik nagy témája természetesen a szerelem. Senki sem tudott olyan lángolón és szenvedélyesen szeretni, mint a regényesség korának hősei. A szerelem volt az a fény, amely ragyogásával elárasztotta a romantika korszakát, uralkodva költészeten, zenén, festészeten. Ugyanakkor ennek a kornak volt egy másik nagy témája is, a kontraszt jegyében:

Wagner: Trisztán és Izolda

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

BUDAPESTI WAGNER-NAPOK Wagner: Trisztán és Izolda - Háromfelvonásos opera A két halhatatlan szerelmes története már a 19. századot megelőző időkben is az egyetemes művelődéstörténet maradandó része volt, megkerülhetetlenné és egy korszak jelképévé azonban alighanem a romantika tette. Richard Wagner zenedrámája ugyanis arra vállalkozott, hogy a kor két nagy kultuszát egyesítse. A romantika egyik nagy témája természetesen a szerelem. Senki sem tudott olyan lángolón és szenvedélyesen szeretni, mint a regényesség korának hősei. A szerelem volt az a fény, amely ragyogásával elárasztotta a romantika korszakát, uralkodva költészeten, zenén, festészeten. Ugyanakkor ennek a kornak volt egy másik nagy témája is, a kontraszt jegyében:

Wagner: Trisztán és Izolda

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

BUDAPESTI WAGNER-NAPOK Wagner: Trisztán és Izolda - Háromfelvonásos opera A két halhatatlan szerelmes története már a 19. századot megelőző időkben is az egyetemes művelődéstörténet maradandó része volt, megkerülhetetlenné és egy korszak jelképévé azonban alighanem a romantika tette. Richard Wagner zenedrámája ugyanis arra vállalkozott, hogy a kor két nagy kultuszát egyesítse. A romantika egyik nagy témája természetesen a szerelem. Senki sem tudott olyan lángolón és szenvedélyesen szeretni, mint a regényesség korának hősei. A szerelem volt az a fény, amely ragyogásával elárasztotta a romantika korszakát, uralkodva költészeten, zenén, festészeten. Ugyanakkor ennek a kornak volt egy másik nagy témája is, a kontraszt jegyében:

Baby Boy – izraeli-holland koreográfia a Müpában!

Müpa - Művészetek Palotája Komor Marcell u. 1, Budapest, Hungary

A bennünket körülvevő világ káoszát és őrületét tükrözi Uri Ivgi izraeli és Johan Greben holland koreográfusok Baby Boy című darabja, melyet február 27-én, szombaton mutat be a Szegedi Kortárs Balett Budapesten a Müpában. Az új produkció sajtótájékoztatóján és nyilvános próbáján Pataki András, a társulat igazgatója elmondta, hogy az évad elején még nem szerepelt a műsortervben a darab, a társulat azonban felkérést kapott a Budapesti Táncfesztivál szervezőitől egy új bemutató elkészítésére. A produkció koreográfusául Uri Ivgit és Johan Grebent kérték föl, akik korábban már többször dolgoztak az együttessel. A koreográfuspáros a társulat számára új mozgásnyelvet használ, amely fizikailag nagyon igénybe veszi a