A Holokauszt 80 nem pusztán emlékezés, hanem egy élő folyamat

A ZSKF tagszervezetei által a Holokauszt 80 emlékév keretében szervezett események hihetetlenül gazdag, sokrétű és mélyen emberi módon közelítették meg a témát.

Bár a zsidó szervezetek között a forráselosztás kapcsán komoly vitákkal indult a Holokauszt 80 (H80) emlékév, végül sikerült mindenki számára olyan megoldást találni, amelyben megvalósulhattak a tervezett programok.

A kormány egymilliárd forintot különített el a megemlékezésekre, ami megjelent a Magyar Közlönyben, de ezenkívül más hivatalos kommunikáció nem történt az ügyben. A kormányhatározat a támogatás szétosztását a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítványra (Mazsök) bízta. A Mazsök kuratóriumának döntése értelmében ebből az összegből a Mazsihisz 270 millió forintot, az EMIH 225 millió forintot, a MAOIH 90 millió forintot, az Élet Menete Alapítvány pedig 138,6 millió forintot kapott. Az állami megemlékezésekre 91,4 millió forintot szántak, míg a Mazsök 50 millió forintot tartott meg.

A ZSKF Gettó Szíve megemlékezése a Klauzál téren (Fotó: Mihály Bendegúz / ZSKF)

E fentiek mellett a Mazsök által civil zsidó szervezeteknek kiírt meghívásos pályázaton összesen 135 millió forintot lehetett elnyerni, amelyet később 172 millió forintra emeltek. Az ötletbörzére 105 pályázat érkezett be, amiből a Mazsök és H80 bizottsága 27 nyertest választott ki.

A Zsidó Közösségi Fórum Szövetség (ZSKF) tagszervezeteinek képviselői azonban nem értettek egyet ezzel a döntéssel, amely alapján a pályázó szervezetek többségének programja nem kapott volna finanszírozást a keretből. A ZSKF érvelése szerint a Mazsöknek az lett volna a feladata, hogy a civil szervezetek tevékenységét segítse, amelyek nem részesülnek központi támogatásból, valamint azt is nehezményezték, hogy bár a kiírásban nem szerepelt, de a döntésnél mégis előnyt élveztek a vidéki programok.

Szabó György, a Mazsök kuratóriumi elnöke megjegyezte, hogy bár sosem lehet úgy pénzt osztani, hogy ne kapjon kritikát az ember, de nyitottan és megértéssel fogadta a kérést, így a kuratórium végül további 35 millió forintra írt ki egy újabb meghívásos pályázatot saját forrásból.

Szabó György: Nem lehet úgy pénzt osztani, hogy ne kapjon kritikát az ember

Ennek köszönhetően megvalósulhattak interaktív és kutatópedagógiai programok, amelyek élővé teszik a történelmet fiatalok számára. Művészeti reflexiók (kiállítások, zenei estek, színdarabok, filmvetítések), amelyek arra törekednek, hogy ne csupán beszéljünk a tragédiáról, hanem érzékelhetővé, hallhatóvá is tegyük. Helyszíni és közösségi megemlékezések, amelyek élőlánccal, sófárhanggal, sétálással, közösségi rítusokkal őrzik meg a történelmi emlékezetet.

Körképünk bemutatja, hogy milyen kreatívan megkonstruált, felemelő, egyben felkavaró programokon vehettek részt az érdeklődők, amelyeknek legfontosabb közös sajátossága, hogy a történelmi távlatot mellőzve, a befogadóhoz egészen közel hozza és teszi személyessé a történeteket.

A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület (Mazsike) és a Holokauszt Emlékközpont közös kezdeményezésével a személyes kutatómunka során a fiatalok számára valóban átélhetővé vált az átélhetetlen, a jelenbe hozva a múltat. Eredetileg 2014-ben, most a 80. évfordulóra megújítva Üres padok emlékhelyeket helyeztek el középiskolákban. 2024 novemberében a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban és a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumban leplezték le az emléktáblákat – fehér beton plasztikákat, amelyek szimbolikusan „üres padként” állítanak emléket a deportált és sosem visszatért diákoknak.

Üres padok a holokausztban elpusztított diákok emlékére

A projekt részeként a résztvevő iskolák diákjai kutatták fel az egykori tanulótársaik nevét és sorsát, munkájuk közben tablók, naplók és helytörténeti források is előkerültek. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem két hallgatója, Zsiga Renáta és Varga Natália tervezte az emlékművet. Az avatásra Bonyhádon 2024. november 18-án, míg Nyíregyházán egy nappal később került sor.

A 2B Galéria rendezte a Waldsee 1944 – Soha meg nem válaszolt levelezőlapok Auschwitzból kiállítást 2024. szeptember 30-án. A tárlat a koncentrációs táborból küldött képeslapokat mutatta be a foglyoknak előírt sablonlevelek mögé rejtett embertelen valóságot szemléltetve. Waldsee egy kitalált osztrák nyaralóhely, amit a nácik hátborzongató cinizmusa tett a lapok fiktív feladási helyévé. A foglyokkal az SS lágerszemélyzet leveleket íratott, amelyekkel az otthon maradt, még deportálásra váró rokonokat, ismerősöket kellett megnyugtatni azzal, hogy szerencsésen megérkeztek és jól érzik magukat.

A zene, amely úgy szól Auschwitzról, hogy nem arról szól

Ehhez kapcsolódott a zenei megemlékezés is, egy rendhagyó, experimentális koncertsorozat, amely a fennmaradt, németül diktált és írott mondatok alapján komponált darabokat mutatott be. A vizuális alkotók mellett zeneszerzőket vontak be a közös emlékezésbe. Az Auschwitzból küldött lapok mára alig olvasható soraiban sűrűsödő dráma, a lassan elporladó papíron felvillanó emberi tragédiák lettek az elkészülő új zeneművek ihletői.

A zenés esten háromperces komponált művek voltak hallhatók hegedűre, klarinétra, zongorára és más hangszerekre, melyek a tragédia mögötti mély, hallgatólagos fájdalmat modellezték: a „boldog vagyok, egészséges vagyok” sablonismétlés pokoli visszhangjait. Az előadás mellett a képeslapokból készült installáció önállóan is hatott és önmagában is kegyetlen tanúságtétel volt.

A Limmud Magyarország Ledor vador – Nemzedékről nemzedékre címen rendezett emlékestet. Ezen az eseményén láthatta először a közönség Rajk László frottázsát, amelyet a művész a birkenaui haláltábor fürdőjének, a hírhedt „szaunának” a padozatáról készített 2013-ban.

Az auschwitzi kiállítás megújítása során Rajk László fedezte fel a nyomokat, amelyekre mások addig nem igazán figyeltek fel. Téglába karcolt személy- és helységneveket és dátumokat 1944-ből. Lefényképezte a szöggel vésett, alig látható és lassan eltünedező feliratokat. Azoknak az embereknek utolsó üzeneteit, akiket a nácik az emberi személyiség minden attribútumától meg akartak fosztani, de ők legalább a nevük kezdőbetűjét hátrahagyták. Valami jelet arról, hogy ők is léteztek. Rajk László, az ókori zsidó törzsek számát idéző tizenkét műve mind a próféciát támogatják, hogy honfitársaink neve örökre megmaradjon az emlékezetünkben.

A Csányi5 (Erzsébetvárosi Zsidó Örökségért Alapítvány) együttműködésben az Auschwitz-Birkenau Emlékmúzeummal, Auschwitzról szóló, öt filmből álló sorozatot mutatott be újszerű megközelítéssel. A filmek személyes, családi történetekre koncentráltak. A múzeumban található tárgyak alapján indított múzeumi kutatások egyéni sorsokat, vagy akár családregényeket dolgoztak fel és jelenítettek meg filmeken: kik voltak ők, mikor jöttek, mi történt velük és a család többi tagjával.

A tömegsírok, a krematóriumok borzalma mellett, vagy inkább helyett bemutatva azt, hogy az áldozatok nem névtelen halottak milliói, hanem ugyanolyan érző, szenvedő, szerető és igyekvő emberek voltak, mint bármelyikünk a 21. században. Az Auschwitzról szóló filmek személyes, családi történetekre koncentráltak. Egy bőröndön talált kislány neve alapján indított múzeumi kutatás szinte egy egész családregényt dolgozott fel és jelenített meg filmen. A program keretében csak olyan film került kiválasztásra, amelyet Magyarországon korábban még soha nem vetítettek. Ez a program még az első pályázati kiírás során nyert támogatást.

A MAZS Alapítvány Az emlékezés relikviái címmel, a Brody House Art Bunkerben rendezett kiállítást harmadgenerációs művészek alkotásaiból, valamint a magyar túlélők családjai által beküldött visszaemlékezésekből. A felemelő és izgalmas kiállítás azt mutatta meg, hogy a túlélők történeteivel átitatott hétköznapi tárgyak miként szolgálnak tanúságtételként múltról és jövőről egyaránt.

Az egyszerű tárgyak mögött megbúvó súlyos tragédiák

Nehéz volt elhinni, hogy egy egyszerű tárgyban milyen történetek rejtőznek. Legyen az a nagymama péntek esti gyertyatartója; a háború idején elásott zsebóra; a körömvágó olló, amely mindvégig a bujkálni kényszerült nagymama zsebében lapult; a vörös korallköves gyűrű, amelyet első tulajdonosa a meggyilkolt édesapjától kapott 13 éves korában, és amelyet azóta mindig a legidősebb lány örököl a családban a 13. születésnapján; vagy a kis doboz, amelybe Kardos Péter főrabbi gyerekként gyűjtögette a cigarettákat az édesapjának, aki már sosem tért haza.

A Centropa Alapítvány a Rumbach zsinagógában tartott a pesti gettó felállításának 80. évfordulójára rendezett megemlékezést, amelyen személyes történeteket olvastak fel. A megemlékezés végén a résztvevők megtekinthették a Történetek egy családi albumból című vándorkiállítás újranyomtatott anyagát, amely ebben az évben magyarországi középiskolákban fog feltűnni.

„Karácsonykor rendőrök vittek be minket a gettóba”

A tárlat archív képek és interjúk felhasználásával egészen hétköznapi zsidó emberek életét mutatja meg, akik között pék és gyári munkás is megtalálható. A XX. század történetét szándékosan olyan emberek életének bemutatásán keresztül igyekeznek közelebb hozni a diákokhoz, akik teljesen átlagosak voltak, és a származásuktól eltekintve nem tértek el különösebben a Magyarországon élő nem zsidóktól.

A B’nai B’rith Budapest Páholy a Bálint Házban rendezett emlékező konferenciát A Gettó felszabadulás 80. címmel, amely szintén a Mazsök első pályázati kiírásán nyert. A budapesti gettó tragikus történetének bemutatása az egyéni és kollektív emlékezet, valamint a térhasználat és traumák összefonódását vizsgálta. A személyes történetekre és a forrásalapú kutatásra helyezték a hangsúlyt, amely a gettó lakóinak életkörülményeit és tapasztalatait tárta fel.

A gettó felszabadítása az emberi kitartás és összetartozás példája is egyben

Az eseményen többek között bemutatták a Centropa történetét és archívumát, amely a zsidó közösségi élet, oktatásban betöltött szerepére, módszertanára és társadalmi hatására is rávilágított, mivel a Centropa interjúi nem arról szólnak, hogyan haltak meg a zsidók, hanem arról, hogyan éltek.

A Gólem Színház zenei estet szervezet jiddis dalokkal a holokauszt idejéből Ég a városunk, testvér! címmel. Továbbá Jön, lát, beszél elnevezésű programjukra négy alkalommal nyolc vidéki csoport érkezett a Gólembe, ahol Borgula András mesélt nekik a zsidóságról, majd vezetett sétán vettek részt az egykori gettóban. Ezt követően megtekintették a Gólem Színház egyik előadását, minden alkalommal másikat, amelyeket beszélgetésen dolgoztak fel a résztvevők.

Ég a városunk, testvér! – A holokauszt idején írt jiddis dalok csendültek fel a Gólem Központban

A Mazsike szervezésében és az Élet Menete Alapítvány támogatásával a Gólemben bemutatták a Tíz hónap Babilon-ügy című előadást, amely a holokauszt és a háború áldozatainak állít emléket az igazságért. Ez volt a legsikeresebb programjuk, amely idén elnyerte a Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját.

A Haver Alapítvány és a Gólem Színház közösen mutatták be Hédi néni (Endrei Hedvig) visszaemlékezésein alapuló projektjüket. A színdarab moduláris formában, tantermi feldolgozásra is alkalmas változatban készült el tanév közben, mintegy 100 diák számára. A Szakácskönyv a túlélésért című előadás és hozzá kapcsolódó interaktív foglalkozás célja, hogy megmutassa: a történelem nem elvont kategória – olykor hétköznapi, máskor tragikusan borzalmas módon formálja az egyén életét, még ha a szereplő csak „háttérben, túlélésre rendezkedve” próbálja elviselni azt.

A Bálint Ház a Nemzeti Filmarchívummal együttműködésében különleges vetítéssorozattal várta a filmrajongókat a Zsidó és Izraeli Filmfesztiválon. A program keretében klasszikus magyar filmeket mutattak be, amelyek a zsidó kultúra és történelem fontos mozzanatait elevenítik fel:

Emellett színházi előadásokat is szerveztek. A Kedves Én! című előadásban öt kamasz szemszögén keresztül mutatott meg rendkívül érzékeny és személyes képet az 1939 és 1945 közötti évekről. A Nagymamával álmodtam című előadás azt az egy hónapot mutatta be, amelyben a 35 éves főszereplő, Göndör László – a pandémia valamint önismereti válsága kellős közepén – összeköltözött a 97 éves holokauszt-túlélő nagymamájával. Nagymama és unokája 32 napon keresztül próbálták megérteni egymás fájdalmait, traumáit és az egymás iránt érzett mély szeretetet.

Gyarmati Fanni naplója, Gyarmati Fanni könyvéből született prózai előadás, amely a fiatal, játékos lányról szólt, a házasság velejáróiról, a hol szenvedő, hol boldogságban úszó feleségről, a gyermek nélküli anyáról, a házasságtörést elviselő hitvesről, az alkotótársról és az özvegyről.

A Bálint Ház továbbá Csodálkozom, hogy élek címmel rendezett Radnóti emlékestet. Radnóti Miklós csodálatos versei a kirekesztés és a gyűlölet ellen valamint a békevágyról és az élet szeretetéről szólnak. A híres versei mellett kevésbé ismert versei is elhangzottak, valamint részletek a naplójából és a levelezéséből. A szövegek hatását zenei betétek és háttérképek erősítették. Egy másik est keretében pedig Prieger Zsolt Szerb Antal-fantáziáján költőien szürreális és roppant realista, akusztikus és vetített képek, városok és történetek, szerelmek és szeretett irodalmak váltották egymást.

A ZSKF által szervezett Gettó Szíve megemlékezésén diákok, önkéntesek és zsidó civil szervezetek tagjai élőlánccal emlékeztek a budapesti gettó felszabadításának 80. évfordulójára. Ez volt az első megemlékezés, amely az új Klauzál téri emlékműnél zajlott. Az egykori budapesti gettó határa mentén járt körbe a sófár hangja, abból a célból, hogy legyen olyan megemlékezés is, ahol nagy tömegek, aktív részvevőként is megmutathatják, hogy a borzalmakat, amelyek többek között a budapesti gettóban is történtek, sohasem szabad elfelejteni.

Az egykori budapesti gettó határa mentén járt körbe a sófár hangja

A H80 emlékév eseményei megmutatták, hogy a holokauszt nem csupán múlt: a tanulságai – az emberi méltóság védelme, a közösségek felelőssége, a trauma öröksége – ma is érvényesek. A kortárs művészet, az oktatás és a közösségi emlékezet interdiszciplináris együttműködése révén a Holokauszt 80 nem pusztán emlékezés, hanem élő folyamat, amely fontos, aktuális kérdéseket tesz fel és továbbgondolásra ösztönöz.

A H80 emlékév programjai még nem értek véget. Hamarosan elkezdi járni az országot a Hasomer Hacair Magyarország által készített kalandjáték, amely a cionista ellenállás történetét egy interaktív játékon keresztül ismerteti meg a fiatalokkal. A Maccabi VAC Egykor nekik szólt a himnusz című kiállítását pedig május 29. és augusztus 15. között lehet megtekinteni a Wallenberg Emlékparkban:

Egykor nekik szólt a himnusz

Még több Kibic

Egykor nekik szólt a himnusz

2025.05.26.3 hét ago
A Holokauszt 80 emlékév programsorozat kapcsán a Maccabi VAC kültéri kiállítással adózik azon magyar zsidó sportolók és sportvezetők emlékének, akik örökre beírták a nevüket a magyar sport történetébe.

Szabó György: Nem lehet úgy pénzt osztani, hogy ne kapjon kritikát az ember

2025.05.08.1 hónap ago
Szabó Györggyel, a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány (Mazsök) kuratóriumának elnökével a Holokauszt80 emlékév nehézségeiről, sikereiről és tanulságairól beszélgettünk. Az elnök a Mazsököt ért kritikák mellett arról is beszélt, hogy szerinte melyik megemlékezési formákkal lehet megszólítani a fiatalokat. Örömmel látja, hogy sokat javult a civil szervezetek és a köztük lévő viszony, hiszen zsidó identitás megtartásáért folytatott küzdelemben mindenkire szükség van. Azzal a kritikával viszont nem ért egyet, hogy a kormányzat azt sugallná, hogy a holokauszt nem a teljes társadalom, hanem a zsidók tragédiája.

Ég a városunk, testvér! – A holokauszt idején írt jiddis dalok csendültek fel a Gólem Központban

2025.02.25.4 hónap ago
A tizenhárom éve futó Zene a tragédia idején című programot Amit Weiner, a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia tanára álmodta meg. A rövid, alig másfél órás műsorban olyan félprofi szerzők művei szólaltak meg, akik nem élték túl a holokausztot, de a vészkorszakban szerzett dalaik által mégis itt hagytak valamit magukból a világnak.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »