A Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját nyerte el a Gólem Színház előadása

A díjat Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András nyerte el a Gólem Színházban futó A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért, Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért.

Átadták az idei Kortárs Magyar Dráma-díjat a Rózsavölgyi Szalonban – adta hírül a fidelio.hu. A 2025-ös Kortárs Magyar Dráma-díjat Jánossy Lajos és Máté Gábor nyerte el Jánossy Lajos Örök hely és mindenhol idő című regényének Itt élet című színpadi adaptációjáért.

A Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András nyerte el a Gólem Színházban futó A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért, Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért.

Fullajtár Andrea a Tíz hónap Babilon-ügy című darabban (Fotó: Hirling Bálint / Gólem Színház)

Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője méltatta őket. Beszédében kiemelte:

„A Gólem előadása valójában két nagy történetet beszél el: az egyik a deportálásnak, a hazavesztésnek, a fogságnak, a túlélésnek, sőt embernek maradásnak és a megmenekülésnek a története. A másik az előadás voltaképpeni kerete, a napló megírásának és ki nem adásának a története. Küzdelem ez is, nem a puszta fizikai életért, hanem az írásért és a nyilvánosságért. Az élet méltóságáért. A fény és a fókusz hol a sötét negyvenes éveken van, hol pedig a hetvenes évek szürke szélmalomharcán. Erős, éles váltásokkal lépkedünk a múlt szintjei között…”

A fidelio beszámolója szerint a díjátadó után A Tíz hónap Babilon-ügyről a dramaturg Solti Róbert és a rendező Borgula András beszélgettek. A monodráma alapvetően Fullajtár Andrea nagymamájának, Galló Olgának lágernaplójából született meg. Solt Róbert kiemelte, rengeteg munkával járt a szövegkönyv létrehozása, mert a napló mellé Galló Olga levelezéseit is fel kellett dolgozni. A dramaturg hangsúlyozta, sokat segített, hogy Fullajtár Andreának nagy tapasztalata van a monodrámák terén. A kérdésre, mi egy rendező feladata egy monodráma során, Borgula András úgy válaszolt: Meg kell adni a kereteket, és hagyni kell a paripát, hogy vágtasson.

Fotó: Hirling Bálint / Gólem Színház

Szerinte egyfelől kevés dolga van ilyenkor a rendezőnek, másfelől a legmegfelelőbb pillanatban kell árnyalatnyit alakítani a születő előadáson. „Úgy kell jelen lenni, mint egy nindzsa, aki a sötétben állva egyszer csak egy óvatos kardcsapással változtat a dolgokon.” Borgula András szerint

a legfontosabb az volt, hogy valami olyat hozzanak létre, amin a kemény téma, a holokauszt ellenére is lehet nevetni.

A Tíz hónap Babilon-ügy a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület produkciója Az Élet Menete Alapítvány együttműködésében a Gólem Színház és Zsidó Előadóművészeti Központban a Mazsök támogatásával valósult meg. A darab bemutatója január 27-én, az ENSZ holokauszt emléknapján volt a Gólem Színházban.

Felfelé ívelő írói pályáját folytatta volna, ehelyett alig 30 évesen Auschwitzban találta magát

Még több Kibic

Emlékszünk arra, amikor elvitték az édesanyánkat egy téli éjszaka

2025.04.16.5 nap ago
A többszörös díjnyertes Még emlékszem című film a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja alkalmából most mindenki számára elérhetővé vált.

Lily Ebertről szóló filmet mutatnak be a holokauszt magyar áldozatainak emléknapján

2025.04.16.5 nap ago
Az ATV műsorán látható dokumentumfilm a világhírű magyar holokauszt-túlélő történetét mutatja be.

Szex, hóra, rock and roll – Különleges peszáhi moziélmény a Bálint Házban

2025.04.15.6 nap ago
A vetítés után beszélgetés a filmről, kibucokról és Izraelről.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »