Auschwitz a történelem írásbeli érettségin

Meglepő módon az idei történelemérettségi egy olyan esszé megírását is tartalmazta, amely során az auschwitzi koncentrációs tábor működését kellett bemutatniuk a diákoknak.

A héten elkezdődtek az idei érettségik, szerdán a történelem került sorra, amely során a középszintű írásbelin résztvevő diákok – ahogy Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezető tanára, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke a Telex által készített videóban fogalmazott – elég meglepő módon azzal szembesültek, hogy a választható rövid esszék egyikének témája az auschwitzi koncentrációs tábor működésének bemutatása volt.

A diákok a feladathoz forrásként egy 1944-es, Gépgyár az auschwitzi táborkomplexumon belül című fotót kaptak, amelyen csíkos rabruhát viselő munkások látszanak, akik éppen valamilyen gyártósorokon dolgoznak. Az Oktatási Hivatal által közzétett megoldókulcs szerint az érettségizőknek ebben a feladatban rögzíteniük kellett a kép egy lényegi elemét pl. Auschwitzban ipari üzemek létesültek; a foglyokkal ingyen- / rabszolgamunkát végeztettek, és ezzel kapcsolatban lényegi megállapítást tenniük pl. a koncentrációs táborok eredetileg munkatáborok voltak; a zsidók munkaerejét is a háború szolgálatába állították; a háború okozta munkaerőhiányt pótolták; a rossz munkakörülmények miatt sokan meghaltak.

Ezen túl a helyes esszét író diákoknak azt is meg kellett említeniük, hogy Auschwitz megsemmisítő táborként / haláltáborként is működött, és ezzel kapcsolatban lényegi megállapítást tenniük, pl. a foglyokat gázkamrákban gyilkolták meg; a holttesteket jórészt elégették; az áldozatok elsöprő többsége zsidó volt; itt gyilkolták meg a magyar zsidók többségét; a munkaképtelennek nyilvánítottakat gyilkolták meg először.

De olyan, Auschwitz működésével kapcsolatos lényeges tények említéséért is pontok járnak, mint pl. a tábort az SS működtette; a foglyokat a táborba érkezéskor szelektálták; a foglyok fűtetlen barakkokban laktak / éheztek / nem kaptak orvosi ellátást; egyes foglyokon orvosi kísérleteket végeztek; a foglyok többsége zsidó volt; cigányokat / homoszexuálisokat / vallási kisebbségeket / politikai ellen- feleket / hadifoglyokat is Auschwitzba hurcoltak.

Ezzel kapcsolatban pedig olyan lényegi megállapítást kell tenni, mint pl. a szökés szinte lehetetlen volt; a foglyokat is felhasználták a tábor működtetésére; szökött foglyok adtak hírt az itt történtekről; a foglyokat vagonokban deportálták a táborba; a munkaképeseket más munkatáborokba is továbbküldték; a tábort a háború alatt bővítették; az embertelen körülmények miatt is magas volt a halálozás; a tábor a náci fajelmélet alapján működött; a foglyokat jelzésekkel különböztették meg.

Repárszky Ildikó ebben a videóban beszél a feladat megoldásáról:

Az auschwitzi koncentrációs tábor működése

No Description

Még több Kibic

A múlt emlékeinek megőrzéséért dolgoztak diákok a Kozma utcai izraelita temetőben

2025.03.28.2 hónap ago
A scheiberes és a baltimore-i diákok együttműködése nemcsak az iskolák közötti kapcsolatot erősíti, hanem a zsidó közösség iránti felelősségvállalást is mélyíti.

15-16 éves diákok közül többen még nem hallottak a holokausztról

2025.03.17.3 hónap ago
A Zsidók Győri Gyökerei Közhasznú Alapítvány felhívására nyolc győri és Győr környéki középiskola vesz részt a 2025-re meghirdetett Kirekesztés – az antiszemitizmustól az iskolai bullyingig, az ellenséggyártás példái című projektben, melynek első szakasza a napokban zárult le.

Új kézikönyv segít a diszkrimináció elleni fellépésben

2025.02.19.3 hónap ago
Az átfogó tanári kézikönyv megismertetését támogató reklámfilm a Magyarországon élő külföldieket érő mindennapi atrocitásokat helyezi fókuszába.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »