Évtizedek óta gyárt Hitler-borokat egy olasz cég
Más diktátorok is szerepelnek a kínálatban. A cég vezetője most azt ígéri, jövőre leállnak. régóta gyártó olasz cég azt állítja, hogy jövőre leáll.
Új örökös veszi át azt az olasz pincészetet, amely régóta értékesít Adolf Hitler arcképével ellátott borokat. Most azt mondja, szeretne pontot tenni az ügy végére.
„Elég volt. Belefáradtunk ebbe a sok vitába” – mondta a héten egy olasz lapnak Andrea Lunardelli, aki várhatóan 2023 elején veszi át Vini Lunardelli irányítását. „Tehát a következő évtől eltűnik a Hitlert és Mussolinit is szerepeltető történelmi vonal a cégtől. ”
Ha Lunardelli betartja az ígéretét, az véget vetne családi cégük három évtizedre visszamenő náci témájú üzletének – és az azt kísérő, többek között a zsidó csoportoktól érkező támadásoknak, írja a jta.org.
Az északkelet-olaszországi Vini Lunardelli 1995-ben mutatta be először azt a sorozatot, amelyben diktátorok és fasiszta figurák, például Francisco Franco és Josef Sztálin szerepel. A cég webhelye jelenleg több mint 37 különböző címkével büszkélkedhet, amelyeken több tucat nácit dicsőítő szlogen szerepel, mint pl. mint „Ein Volk, ein Reich, ein Führer!” („Egy nép, egy birodalom, egy uralkodó”); „Sieg Heil” („Üdvözlégy győzelem”)” és „Der Prosecco Vom Führer” („A Führer Proseccoja”). Egy másik sorozat Benito Mussolinihez és olaszországi fasiszta kormányához kapcsolódó szimbólumokat és szavakat tartalmaz.
A borok régóta felháborodást és hatósági tiltakozást váltottak ki. 1997-ben a német kormány több feljelentést is tett, majd 10 évvel később az olasz rendőrség palackokat foglalt le az üzletből, hogy „minimalizálja a fasizmus propagandáját”. De egy hónappal később egy olasz bíró megállapította, hogy legálisan eladhatják a termékeiket.
2012-ben egy Egyesült Államokban nyaraló zsidó házaspár tett feljelentést, ami miatt az olasz ügyészség vizsgálatot indított. A Simon Wiesenthal Központ többször is elítélte az olasz kormányt, amiért engedélyezte a tárgyakat, és 2013-ban a cég bojkottjára szólított fel.
A kritikák legújabb hulláma a hónap elején kezdődött, miután Jesolóban, egy Velencétől 20 mérföldre fekvő tengerparti üdülőhelyen egy turista rábukkant a palackokra egy élelmiszerboltban, és közzétett róluk egy fotót a Facebookon.
„Teljes sokk! És mindez egy olasz szupermarketben! A palackokat nagyon kedvelik a német nyaralók – magyarázta nevetve az eladónő” – írta a nő a Heute osztrák híroldal szerint. „Nem akartam elhinni, pedig állítólag évek óta létezik!”
A borok nem értékesíthetők a legtöbb európai országban, így Németországban és Ausztriában sem, ahol szigorú törvények tiltják a nácizmust ünneplő termékek vagy emléktárgyak értékesítését. De értékesítik őket a szupermarketekben Olaszországban és az interneten is.
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!