Hiába számítanak az Ukrajnából érkező bevándorlók a zsidó törvények szerint is zsidónak, az izraeli főrabbinátus nem tartja őket zsidóknak addig, amíg be nem bizonyítják az ellenkezőjét. Vélemény.
A múlt héten Yitzhak Josef izraeli főrabbi felszólította az ukrán zsidókat, hogy vándoroljanak be Izraelbe, az Oroszország felől érkező fokozódó biztonsági fenyegetések miatt. Josef rabbi azt írta a levelében: „Kedves és szeretett zsidó testvéreinkhez… különösen Ukrajnában.” Majd így folytatta: „Időnként, amikor a háború hangja hallatszik… minden zsidónak szent kötelessége… meggyorsítani az utat a Szentföldre.”
A felületes olvasónak semmi sem lehet megindítóbb és hitelesebb, mint Izrael főrabbijának felhívása a bajba jutott zsidókhoz, hogy alijázzanak. Holott ez valójában maga a megtestesült képmutatás és cinizmus.
Amikor a zsidók Ukrajnában vannak, arra ösztönzik őket, hogy Izraelben vándoroljanak, ahol garantáltan meleg fogadtatásban lesz majd részük. Eközben ugyanez a főrabbi 2020-ban még keményen szidta ezeket a zsidókat: „Ellenségesek a vallással, gyűlölik a vallást. Egyáltalán nem zsidók, [ők] gójok, és olyan pártokra szavaznak, amelyek a harediek és a vallás ellen uszítanak.”
A haredi Knesszet tagjai ugyanezt az álláspontot képviselik. Például Yitzhak Cohen képviselő (Shas) kigúnyolt egy Oroszországból bevándorolt képviselőt: „Te még mindig egy új oleh vagy, vastag orosz akcentussal. Olyan kultúrából származol, amely antiszemitizmusra tanított. Moshe Gafni képviselő (Egyesült Tóra Judaizmus) pedig egyenesen antiszemitának nevezte Julija Malinovszkij képviselőt (Yisrael Beytenu).
Hadd ne soroljam a példákat.
A halacha (zsidótörvény) zsidónak ismeri el az ukrajnai bevándorlókat, az izraeli főrabbinátus szemében addig nem számítanak zsidóknak, amíg az ellenkezőjét be nem bizonyítják. És ezekre az emberekre igen rögös út vár Izraelben.
A zsidó államban ugyanis csak a rabbinátus irodáin keresztül lehet házasodni. Amikor ezek az olimok majd házasodni akarnak, mint a már itt élő bevándorlók százezrei, kínkeserves eljárására számíthatnak zsidóságuk igazolásakor. A folyamat kimerítő vizsgálódást és bizonyítást foglal magában, még akkor is, ha már vannak papírok arról, hogy az illetők zsidók.
Azok számára, akik a halacha szerint nem zsidók és be akarnak térni, kétszer olyan nehéz az út. A főrabbi felügyelete alatt működő betérési rendszer gyakran a legszigorúbb megközelítést alkalmazza. Ennek eredményeként a volt Szovjetúnióbol érkező bevándorlók körében nagyon alacsony a betérők aránya, évente körülbelül 1500 fő. A rendszer szigorú követelményei miatt a konverziós tanulmányokat megkezdő olimoknak csak 20%-a fejezi be az oktatást, miközben a tanfolyamon maradók megalázó bánásmódban részesülnek.
Folyamatosan annak a veszélye fenyegeti őket, hogy nem ismerik fel, vagy törlik a konverziójukat. Ráadásul a haredi rabbik, köztük a főrabbi is safek yehudimnak (megkérdőjelezhető zsidóknak) tekintik őket, ha nem a haredi rabbinikus bírák térítik meg őket.
Életük végén sem érnek véget az új bevándorlók nehézségei. Hiába éltek zsidóként egész életükben a saját mércéjük szerint, megkérdőjelezhetik a zsidóságukat, amikor családjaik megpróbálják őket eltemetni. Izraelben szűkösek a megfelelő polgári temetkezési lehetőségek, így sokkal nehezebb temetkezési parcellához jutni, ha nem ismerik el őket zsidónak.
Ukrajnában és a volt Szovjetúnió más országaiban sok olyan zsidó élhet, akik a háborútól való félelem miatt be akarnak vándorolni Izraelbe. Ha Yosef, Izrael szefárd főrabbija, és David Lau askenazi főrabbi, és a főrabbinátus egésze, valóban azt akarja, hogy a zsidók alijázzanak, akkor nem elegendőek a szép szavak. Drasztikusan meg kell változtatniuk a hozzáállásukat ezekhez a zsidókhoz, valamint a zsidó örökségükhöz és a hagyományaikhoz.
Valóban be kell fogadniuk őket, nem pedig végtelen cinizmussal bánni velük.
Az író a Zsidó Néppolitikai Intézet alelnöke és a Peresz Akadémiai Központ jogtudományi oktatója.
A cikk eredetileg a Jerusalem Post-ban jelent meg.