Izrael ellenzi, hogy Orbán közelébe kerüljön egy stratégiailag fontos izraeli műholdas cég
Az izraeli védelmi minisztérium amiatt aggódik, hogy amennyiben a kormányközeli 4iG megszerzi a távközlési műholdakat üzemeltető Spacecom 51 százalékos tulajdonrészét, az sebezhetővé tenné Izraelt.
Az izraeli védelmi minisztérium tisztviselői határozottan kiálltak az ellen, hogy az izraeli távközlési műholdak üzemeltetője, a Spacecom 51 százalékát egy Orbán Viktor magyar miniszterelnökhöz kötődő magyar távközlési vállalatnak adják el, írja a Haaretz. A védelmi minisztériumot meglepte az Amos izraeli műhold szolgáltatásait forgalmazó izraeli cég júniusi bejelentése, miszerint adásvételi szándéknyilatkozatot írt alá a 4iG-vel.
Az ügylet véglegesítéséhez az izraeli biztonsági szervek jóváhagyása is szükséges, ahol viszont amiatt aggódnak stratégiai biztonsági eszköznek számító Spacecom külföldi tulajdonba kerülése miatt. A Spacecom ugyanis szolgáltatásokat nyújt a kormány minisztériumainak és különböző izraeli biztonsági ügynökségeknek is.
„Ez egy bizarr megállapodás, amely Izrael műholdas kommunikációját instabil és nem demokratikus entitásoknak szolgáltatja ki”
– mondták a Haaretznek a védelmi minisztérium magas rangú tisztviselői. A fő aggodalom az, hogy az Amos műholdak tulajdonjogának átruházása kárt okoz Izrael egyik stratégiai eszközének, és azt eredményezheti, hogy az izraeli állampolgárokról, minisztériumokról és különböző biztonsági ügynökségekről szóló titkos és érzékeny adatok szélsőséges elemek kezébe kerülnek. A lapnak nyilatkozó tisztviselők azt is gyanítják, hogy maga Orbán áll a vásárlás mögött.
A Spacecom annyit közölt az ügylettel kapcsolatban, hogy a vállalat „együttműködik az illetékes szervekkel az engedélyek megszerzésének érdekében, ahogyan azt a törvény előírja”.
A Haaretz úgy tudja, a magyar félnél felismerték, hogy az izraeli biztonsági intézményrendszer akadályokat gördít az ügylet véglegesítése elé, ezért felbérelték Israel Bachar stratégát, aki korábban Beni Gantz védelmi miniszter tanácsadója volt. Bachar feladata lenne PR-szempontból népszerűsíteni az üzletet Izraelben, illetve kapcsolatait felhasználva megkeresni olyan személyeket, akik befolyásolhatják a döntéshozókat.
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!