A legendás festményt a szovjet katonák rabolták el egy budapesti trezorból, ahol a zsidó származású Hatvany 350 féltett műkincsét őrizték.
Rejtélyes körülmények között, 76 év után felbukkant a műkincspiacon Hatvany Ferenc báró (1881-1958) legendás elveszett gyűjteményének egyik darabja, a francia Gustave Courbet Fürdőző nők (1862) című festménye.
A műkincs utolsó ismert helye egy budapesti bank trezorja volt még a főváros 1944. decemberi szovjet ostroma előtt. Most a világhírű Sotheby’s aukciós ház árverési katalógusában bukkant fel, de csak a beavatottak tudnak arról bármit is, hogy milyen utat járt be a második világháború végnapjai óta. Ők pedig nem árulják el, írja a blikk.hu.
Hatvany Ferenc báró festőművészként is jeleskedett, de a rengeteg pénzzel és kiváló ízléssel összeállított műkincsgyűjteményéről híresült el a nagyvilágban. Apja, báró Hatvany-Deutsch Sándor zsidó származású cukorgyáros hatalmas vagyonra tett szert. Hatvany az évek folyamán 800 festményből álló gyűjteményt halmozott fel, köztük El Greco, Picasso és Manet műveivel.
A magyarországi náci hatalomátvétel után, budapesti bankok páncélszekrényeiben helyezte el – álnéven – 350 féltett műkincsét, mielőtt elmenekült az országból. A sikeres ostrom után azonban a Vörös Hadsereg katonái kifosztották a Kereskedelmi Bank trezorjait, így Hatvany gyűjteményének is lába kelt.
Senki nem tudja, hogy Courbet festménye merre járt az azóta eltelt évtizedekben. Az biztos, hogy utoljára egy ausztrál illetőhöz került, aki nemrég bevitte a Sotheby’s aukciós házhoz, hogy eladja a képet. Hatvany örökösei már régóta kutattak a festmény holléte után. Mikor a kép felbukkant, az örökösök megállapodtak az ausztrál tulajdonossal, így várhatóan részesednek az eladási árból.
Búcsú Magyarországtól
Báró Hatvany Ferenc 1946-ban vagy 1947-ben készült amatőr filmje a háború utáni Budapestről, végleges emigrációja előtt.