Izrael történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozta a tengerbe kerülő olaj

Egy hajóról került a tengerbe az a több száz tonnányi olaj, amely fekete kátránnyal szennyezte be Izrael partszakaszának szinte egészét. A kár egyelőre megbecsülhetetlen, a felelős megtalálása nemzetközi segítséget igényel.

A múlt heti vihar elhozta a sokak által várt havazást Izraelbe, a közösségi oldalakat elárasztották a fehérbe burkolt jeruzsálemi épületek és a hóembereket építő lelkes gyerekek fotói. A Földközi-tengeren eközben valami teljesen mást sodort a vihar Izrael partjai felé, hogy hamarosan a havazás örömteli fehér pillanatait szomorú, feketébe burkolt állatok képei cseréljék fel ugyanazokon a közösségi felületeken.

A szennyezés következtében elpusztult tengeri teknős egy Hedera közeli partszakaszon

Nagyjából két héttel ezelőtt az izraeli partszakasz déli részén fekvő Askelón várossal szemközt úgy 50 kilométer távolságra egy hajóról több száz tonnányi olaj került a Földközi-tengerbe. Hogy szándékosan öntötték az olajat a vízbe, vagy valamilyen hiba folytán szivároghatott üzemanyag a tengerbe, az egyelőre nem világos, mint ahogy azt sem tudni, melyik hajóról származik a káros anyag, amely nemzetközi vizeken szennyezte be a tengert.

Az olajfoltot aztán a múlt heti vihar sodorta Izrael partjai felé, először Askelón magasságában, majd onnan az északra áramló tengerrel elérte a part szinte teljes hosszát, fekete kátránnyal beszennyezve a homokot, a köveket, a sziklákat és az állatokat. Izrael 190 kilométer hosszú tengerpartjából mintegy 170 kilométernyit ért el a szennyezés. Ezzel az utóbbi évek legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva az országban.

Az ilyen jellegű szennyezést a leghatékonyabban még a nyílt tengeren lehet megszüntetni, de ahhoz észlelni kellene időben az olajfolt meglétét, még mielőtt elkezdene a parthoz közelíteni. Izraelnek azonban nincs saját előrejelző rendszere, ami általában radarokból és ellenőrző repülésekből tevődik össze. Izrael általában nemzetközi műholdas előrejelző rendszereken keresztül kap olajszennyezéssel kapcsolatos figyelmeztetéseket. Ilyen azonban a mostani esetben nem érkezett, de a nehéz időjárási körülmények miatt valószínűleg nem is lehetett volna már megelőzni a katasztrófát.

A károkat egyelőre nehéz megbecsülni, de a környezetvédelmi szakemberek szerint a szurokkal szennyezett részek csupán 5-10 százalékát lehet nagy nehezen megmenteni. Már rögtön azután, hogy híre ment a szennyezésnek, több ezer önkéntes érkezett a tengerpartokra, hogy elkezdje megtisztítani a fekete szuroktól, amit csak lehet. Hozzájuk csatlakozott a héten több ezer katona.

A kátránytól fekete sziklák Hedera közelében

A hatóságok most arra figyelmeztetnek, hogy a kátrány mérgező (több önkéntes rosszul lett a párolgó kátrány miatt), ezért a lakosság egyelőre ne látogassa a partok érintett részét szabadidős tevékenység céljából, de 16 évnél fiatalabb gyerekeket vagy kutyákat semmiképpen ne engedjenek a szennyezett tengerparti szakaszok közelébe. Ha esetleg a kátránytól fekete teknősök, rákok és partra vetett halak képei nem lennénk eléggé elrettentő hatással.

A károkat leginkább a tengerpartok állat- és növényvilága, a sziklák környékének törékeny ökológiai rendszerei szenvedhetik el, de a szennyezés hatással lesz az erre vonuló halakra és madarakra is. A partok megtisztítása a szakemberek szerint akár évekig is eltarthat, a súlyos szennyezés hatása azonban még annál is tovább.

A tragédia egyik legszomorúbb látványa az Askelón közelében partra sodródott barázdásbálna teteme lett. Ez a bálnafaj ritkán látható a Földközi-tenger keleti részén, ezért lehet, hogy eltévedt, és emiatt pusztult el, nem pedig az olajszennyezés okozta a hatalmas állat halálát. Az elsődleges vizsgálatok során fekete folyadékot találtak ugyan a bálna tüdejében, bár a szakemberek szerint arra még nincs bizonyíték, hogy a folyadéknak köze van az állat halálához, illetve a fekete folyadék az izraeli partokat beszennyező olajból származik.

Elpusztult barázdásbálna teteme Askelón közelében

Jelenleg a kármentésen kívül az izraeli környezetvédelmi hatóságok a katasztrófáért felelős hajó keresésével vannak elfoglalva. Annyit tudni egyelőre, hogy tíz hajó járt az olajfolt megjelenésének idején azon a tengerszakaszon. Az egyik hajót már megvizsgáltak az asdódi kikötőben, és bebizonyosodott, hogy nem arról származik a tengerbe került olaj. A nyomozást nehezíti, hogy az eset nemzetközi vizeken történt és egy idegen ország zászlaja alatt közlekedő hajóról van szó. Ezért Izrael egyedül nem tudja lefolytatni a szükséges vizsgálatot.

Az izraeli környezetvédelmi minisztérium kérésére mindenesetre egy haifai bíróság tegnap közzétételi tilalmat rendelt el a katasztrófa vizsgálatával kapcsolatban. A minisztérium arra hivatkozva kérte a tiltást, hogy árthat a nemzetközi nyomozás sikerének, ha idő előtt nyilvánosságra kerül, hogy melyik hajó a felelős a környezeti katasztrófáért. Több civil szervezet viszont nem ért egyet a közzététel tiltásával, mivel álláspontjuk szerint a nyilvánosságnak joga van tudni, hogy ki volt a szennyezés okozója.

Még több Kibic

Kiszivárogtatott titkos iratokat használtak az izraeli közvélemény félrevezetésére Netanjahu emberei

2024.11.04.6 nap ago
A külföldi médiának kiszivárogtatott dokumentumokat részben meg is hamisították, a tartalmukat elferdítették, hogy károsan befolyásolják a még mindig a Hamász fogságában tartott izraeli túszok kiszabadítását.

Az UNRWA működését Izraelben betiltó törvényt fogadott el a Kneszet

2024.10.29.2 hét ago
Az ENSZ palesztinokat támogató segélyszervezetének több munkatársa is részt vehetett az Izrael ellen elkövetett október 7-i terrortámadásban.

Egy év alatt közel 30 ezer alkalommal szólaltak meg a légvédelmi szirénák Izraelben

2024.10.18.3 hét ago
Látványos adatvizualizációk arról, hogy október 7. óta folyamatosan lövik rakétákkal és drónokkal Izrael területét. A legtöbb támadás Libanonból és Gázából érkezik.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »