Egy hajóról került a tengerbe az a több száz tonnányi olaj, amely fekete kátránnyal szennyezte be Izrael partszakaszának szinte egészét. A kár egyelőre megbecsülhetetlen, a felelős megtalálása nemzetközi segítséget igényel.
A múlt heti vihar elhozta a sokak által várt havazást Izraelbe, a közösségi oldalakat elárasztották a fehérbe burkolt jeruzsálemi épületek és a hóembereket építő lelkes gyerekek fotói. A Földközi-tengeren eközben valami teljesen mást sodort a vihar Izrael partjai felé, hogy hamarosan a havazás örömteli fehér pillanatait szomorú, feketébe burkolt állatok képei cseréljék fel ugyanazokon a közösségi felületeken.
Nagyjából két héttel ezelőtt az izraeli partszakasz déli részén fekvő Askelón várossal szemközt úgy 50 kilométer távolságra egy hajóról több száz tonnányi olaj került a Földközi-tengerbe. Hogy szándékosan öntötték az olajat a vízbe, vagy valamilyen hiba folytán szivároghatott üzemanyag a tengerbe, az egyelőre nem világos, mint ahogy azt sem tudni, melyik hajóról származik a káros anyag, amely nemzetközi vizeken szennyezte be a tengert.
Az olajfoltot aztán a múlt heti vihar sodorta Izrael partjai felé, először Askelón magasságában, majd onnan az északra áramló tengerrel elérte a part szinte teljes hosszát, fekete kátránnyal beszennyezve a homokot, a köveket, a sziklákat és az állatokat. Izrael 190 kilométer hosszú tengerpartjából mintegy 170 kilométernyit ért el a szennyezés. Ezzel az utóbbi évek legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva az országban.
Az ilyen jellegű szennyezést a leghatékonyabban még a nyílt tengeren lehet megszüntetni, de ahhoz észlelni kellene időben az olajfolt meglétét, még mielőtt elkezdene a parthoz közelíteni. Izraelnek azonban nincs saját előrejelző rendszere, ami általában radarokból és ellenőrző repülésekből tevődik össze. Izrael általában nemzetközi műholdas előrejelző rendszereken keresztül kap olajszennyezéssel kapcsolatos figyelmeztetéseket. Ilyen azonban a mostani esetben nem érkezett, de a nehéz időjárási körülmények miatt valószínűleg nem is lehetett volna már megelőzni a katasztrófát.
A károkat egyelőre nehéz megbecsülni, de a környezetvédelmi szakemberek szerint a szurokkal szennyezett részek csupán 5-10 százalékát lehet nagy nehezen megmenteni. Már rögtön azután, hogy híre ment a szennyezésnek, több ezer önkéntes érkezett a tengerpartokra, hogy elkezdje megtisztítani a fekete szuroktól, amit csak lehet. Hozzájuk csatlakozott a héten több ezer katona.
A hatóságok most arra figyelmeztetnek, hogy a kátrány mérgező (több önkéntes rosszul lett a párolgó kátrány miatt), ezért a lakosság egyelőre ne látogassa a partok érintett részét szabadidős tevékenység céljából, de 16 évnél fiatalabb gyerekeket vagy kutyákat semmiképpen ne engedjenek a szennyezett tengerparti szakaszok közelébe. Ha esetleg a kátránytól fekete teknősök, rákok és partra vetett halak képei nem lennénk eléggé elrettentő hatással.
A károkat leginkább a tengerpartok állat- és növényvilága, a sziklák környékének törékeny ökológiai rendszerei szenvedhetik el, de a szennyezés hatással lesz az erre vonuló halakra és madarakra is. A partok megtisztítása a szakemberek szerint akár évekig is eltarthat, a súlyos szennyezés hatása azonban még annál is tovább.
A tragédia egyik legszomorúbb látványa az Askelón közelében partra sodródott barázdásbálna teteme lett. Ez a bálnafaj ritkán látható a Földközi-tenger keleti részén, ezért lehet, hogy eltévedt, és emiatt pusztult el, nem pedig az olajszennyezés okozta a hatalmas állat halálát. Az elsődleges vizsgálatok során fekete folyadékot találtak ugyan a bálna tüdejében, bár a szakemberek szerint arra még nincs bizonyíték, hogy a folyadéknak köze van az állat halálához, illetve a fekete folyadék az izraeli partokat beszennyező olajból származik.
Jelenleg a kármentésen kívül az izraeli környezetvédelmi hatóságok a katasztrófáért felelős hajó keresésével vannak elfoglalva. Annyit tudni egyelőre, hogy tíz hajó járt az olajfolt megjelenésének idején azon a tengerszakaszon. Az egyik hajót már megvizsgáltak az asdódi kikötőben, és bebizonyosodott, hogy nem arról származik a tengerbe került olaj. A nyomozást nehezíti, hogy az eset nemzetközi vizeken történt és egy idegen ország zászlaja alatt közlekedő hajóról van szó. Ezért Izrael egyedül nem tudja lefolytatni a szükséges vizsgálatot.
Az izraeli környezetvédelmi minisztérium kérésére mindenesetre egy haifai bíróság tegnap közzétételi tilalmat rendelt el a katasztrófa vizsgálatával kapcsolatban. A minisztérium arra hivatkozva kérte a tiltást, hogy árthat a nemzetközi nyomozás sikerének, ha idő előtt nyilvánosságra kerül, hogy melyik hajó a felelős a környezeti katasztrófáért. Több civil szervezet viszont nem ért egyet a közzététel tiltásával, mivel álláspontjuk szerint a nyilvánosságnak joga van tudni, hogy ki volt a szennyezés okozója.