Antiszemita hashtag terjedt a közösségi médiában, aztán a zsidók közbeléptek
A zsidók „kiváltságos” helyzetét hirdető #JewishPrivilege hashtag alatt futótűzként terjedtek az antiszemita összeesküvés-elméletek. Az amerikai zsidók, köztük több ismert személyiség, azonban nem hagyták annyiban a dolgot.
Az elmúlt hétvégén több, fehér felsőbbrendűséget hirdető és alt-rightos Twitter-fiókról egyszerre indult el a #JewishPrivilege (Zsidó Privilégium) elnevezésű hashtag. A megosztók az így megjelölt posztokban különféle antiszemita összeesküvés-elmeéteteket osztottak meg, kezdve a zsidók világuralomra törésétől egészen a holokauszttagadásig.
Az ötlet az lehetett, hogy meglovagolják az egyenlőségért küzdő amerikai mozgalmak népszerűségét, és a zsidók „kiváltságos” helyzetét hirdető hashtag segítségével keltik fel az erre fogékonyak figyelmét a zsidóellenes témákra. Ezzel egyben tagadni próbálják, hogy létezik antiszemitizmus, és azt sugallják, hogy a zsidók az okozói a más kisebbségekkel szembeni rasszizmusnak.
A brit központú Kampány az Antiszmitizmus Ellen (CAA) elnevezésű szervezet jelentette a Twitter felé, hogy a hashtag problémás, de azt a választ kapták, hogy a #JewishPrivilege nem sérti a szolgáltatás feltételeit. A szervezet szerint viszont a hashtag lehetővé teszi, hogy antiszemita tartalmak terjedhessenek a közösségi médiában.
Nem csak a CAA gondolta így, de azok az amerikai, brit, kanadai és izraeli zsidók is, akik a hét elején a saját, a szüleik vagy a nagyszüleik antiszemitizmussal és a holokauszttal kapcsolatos tapasztalatait kezdték el megosztani a #JewishPrivilege hashtaget használva. Ezzel sikeresen meghekkelve a rasszisták eredeti szándékát.
Sarah Silverman on X (formerly Twitter): „My dad getting the shit kicked out of him everyday at school 4 being a kike to kids in NH throwing pennies at me on the bus to pastors in Florida calling for my death and telling their congregation that knocking my teeth out and killing me would be God’s work. #JewishPrivilege / X”
My dad getting the shit kicked out of him everyday at school 4 being a kike to kids in NH throwing pennies at me on the bus to pastors in Florida calling for my death and telling their congregation that knocking my teeth out and killing me would be God’s work.
Így most, aki erre a hashtagre kattint a közösségi média platformokon, az a zsidók „világösszeesküvése” helyett olyan posztokat talál, mint az amerikai színész, Josh Gad édesanyjának milyen „kiváltságos” volt, hogy nem ismerhette meg a nagyszüleit, mert meggyilkolták őket, vagy a komikus Sarah Silverman számára mennyire „kiváltságos” lehetett, amikor gyerekek apróval dobálták meg a buszon.
Gad és Silverman nem az egyedüli hírességek, akik felvették a harcot az antiszemita hashteg terjedése ellen. David Simon amerikai író és producer, aki többek között a Drót című sorozatot is jegyzi, saját zsidó „kiváltságaként” családjának arról a tizenegy tagjáról posztolt, akiket Auschwitzban és az orosz erdőkben gyilkoltak meg. Illetve arról, hogy édesapja évekig poszttraumás stressztől szenvedett, miután a zsidó szervezetre, ahol dolgozott felfegyverzett emberek rontottak rá.
David Simon on X (formerly Twitter): „My #JewishPrivilege? Garden-variety stuff. Eleven dead relatives at Auschwitz and in the Russian woods and a father who was a hostage and suffered PTSD years after the Jewish non-profit where he worked was stormed by angry dudes with guns & scimitars who threatened to behead him. / X”
My #JewishPrivilege? Garden-variety stuff. Eleven dead relatives at Auschwitz and in the Russian woods and a father who was a hostage and suffered PTSD years after the Jewish non-profit where he worked was stormed by angry dudes with guns & scimitars who threatened to behead him.
Mások arról posztoltak, hogyan kellett a nagyszüleiknek elmenekülniük az arab országokból mindenüket hátrahagyva, és évekig sátrakban lakniuk Izraelben. Vagy arról, hogy mekkora „kiváltság” az, hogy a nyakukban viselt Dávid-csillagot el kell rejteniük, ha nem akarják, hogy zaklassák őket a zsidó jelkép miatt.
Az utóbbi hetekben több nagy cég is bojkottálni kezdte a Facebookot, illetve a Twittert amiatt, hogy nem tesznek eleget a gyűlöletbeszéd terjedése ellen. Olyan cégek döntöttek úgy, hogy nem reklámoznak ezeken a közösségi média platformokon, mint az Unilever, a Ben & Jerry, a Verizon, a Coca-Cola, a Starbucks vagy az izraeli SodaStream.
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!
![](https://kibic.hu/wp-content/uploads/2024/04/cards.png?x89729)