Simán lehet neonácikat megcélozni a Facebook hirdetéseivel

A Los Angeles Times riportja szerint minden gond nélkül lehet fizetett reklámokat küldeni olyan kulcsszavakra gerjedők számára, mint Goebbels, Himmler vagy éppen Mengele. Mindezt a Facebook jóvoltából.

A Facebook bevétele leginkább az oldalon elhelyezett reklámokból érkezik. A közösségi oldal pedig a felhasználók adatainak bortokában olyan eszközt ad a hirdetők kezébe, amellyel azok pontosabban el tudják juttatni termékeiket vagy üzeneteiket az általuk preferált célcsoporthoz. Ha mondjuk egy futócipőt szeretnék eladni, akkor a hirdetés feladása előtt beírom a futás, sport, kocogás kulcsszavakat, és a Facebook algoritmusa olyan felhasználókhoz fogja kiszórni a reklámomat, akiknek adatai alapján arra következtet, hogy a futás és a sportolás az érdeklődési körükhöz tartozik.

Ugyanezt megtehetjük azonban akkor is, ha éppen valamiért neonácikat, vagy a nácikkal szimpatizálókat szeretnénk elérni. Ezt tesztelte a Los Angeles Times újságírója, aki próbaként olyan kulcsszavakra célozta volna a hirdetését, mint Joseph Goebbels, Heinrich Himmler vagy éppen Josef Mengele. Amikor neonáci zenét játszó együttesek nevét írta be, a Facebook még további szélsőjobbosokhoz köthető kulcsszavakat is ajánlott neki. Így 25 dollárért (kb. 7000 forintért) egészen könnyedén több ezer neonáci szimpatizánst tudott elérni.

Nem először derül ki a Facebookkal kapcsolatban, hogy a hirdetési rendszere kedvez a rasszistáknak, antiszemitáknak, neonáciknak. Korábban már napvilágot látott, hogy a közösségi oldalon lehet zsidókat gyűlölőkre, illetve fehérek kiirtásától rettegő összeesküvés-elmélet hívőkre is célozni. Mindegyik esetben a Facebook azt kommunikálta, hogy ez egyáltalán nincs rendben, és megpróbálnak a hirdetési rendszerükön változtatni annak érdekében, hogy ilyen ne fordulhasson elő többet.

A korábbi esetekhez hasonlóan a Facebook szóvivője most is azt közölte, hogy az ilyen célzási lehetőségek ellentétesek a szabályzatukkal, és mihamarabb észre kellett volna venniük és eltávolítaniuk az ilyen kulcsszavakat. A célzási lehetőségeket a szóvivő szerint folyamatosan felülvizsgálják, de mint látható ennél is többet kell tenniük a jövőben. A Facebook egyébként 2018-ban nagyjából 55 milliárd dollárt keresett a reklámokból. 

Az LA Times úgy tudja, hogy a Facebook 2017 óta alkalmaz embereket arra, hogy folyamatosan felülvizsgáljanak minden egyes hirdetési kategóriát az oldalon. Úgy tűnik a leghírhedtebb nácik nevei valahogy elkerülhették a figyelmüket.

(Futurism)

Kapcsolódó cikkek

Palesztina, Palesztina! – skandálták a bosnyák fociultrák a pesti zsidónegyed közepén

2024.09.11.8 óra ago
Rendőri felvezetéssel, palesztin zászlóval vonultak el a Kazinczy utcai zsinagóga előtt.

Új évaddal folytatódik a Bálint Ház nagy sikerű Családmesék sorozata

2024.09.11.12 óra ago
Szeptemberben Gálvölgyi János és két lánya, Dorka és Eszter, októberben pedig Csonka András és Csonka Edit lesznek Hadas Kriszta vendégei.

Benda Iván fotóművész és Orosz Ferenc kutató kapták idén a Karig Sára-díjat

2024.09.09.3 nap ago
A holokauszt idején zsidó gyerekeket mentő író, műfordítóról elnevezett díjban az a magyar állampolgár részesülhet, aki élete során bátran, egyenes gerinccel élt, tettein keresztül a társadalmi igazságosságra törekedett és ebben példát mutatott embertársainak.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »