A Los Angeles Times riportja szerint minden gond nélkül lehet fizetett reklámokat küldeni olyan kulcsszavakra gerjedők számára, mint Goebbels, Himmler vagy éppen Mengele. Mindezt a Facebook jóvoltából.
A Facebook bevétele leginkább az oldalon elhelyezett reklámokból érkezik. A közösségi oldal pedig a felhasználók adatainak bortokában olyan eszközt ad a hirdetők kezébe, amellyel azok pontosabban el tudják juttatni termékeiket vagy üzeneteiket az általuk preferált célcsoporthoz. Ha mondjuk egy futócipőt szeretnék eladni, akkor a hirdetés feladása előtt beírom a futás, sport, kocogás kulcsszavakat, és a Facebook algoritmusa olyan felhasználókhoz fogja kiszórni a reklámomat, akiknek adatai alapján arra következtet, hogy a futás és a sportolás az érdeklődési körükhöz tartozik.
Ugyanezt megtehetjük azonban akkor is, ha éppen valamiért neonácikat, vagy a nácikkal szimpatizálókat szeretnénk elérni. Ezt tesztelte a Los Angeles Times újságírója, aki próbaként olyan kulcsszavakra célozta volna a hirdetését, mint Joseph Goebbels, Heinrich Himmler vagy éppen Josef Mengele. Amikor neonáci zenét játszó együttesek nevét írta be, a Facebook még további szélsőjobbosokhoz köthető kulcsszavakat is ajánlott neki. Így 25 dollárért (kb. 7000 forintért) egészen könnyedén több ezer neonáci szimpatizánst tudott elérni.
Nem először derül ki a Facebookkal kapcsolatban, hogy a hirdetési rendszere kedvez a rasszistáknak, antiszemitáknak, neonáciknak. Korábban már napvilágot látott, hogy a közösségi oldalon lehet zsidókat gyűlölőkre, illetve fehérek kiirtásától rettegő összeesküvés-elmélet hívőkre is célozni. Mindegyik esetben a Facebook azt kommunikálta, hogy ez egyáltalán nincs rendben, és megpróbálnak a hirdetési rendszerükön változtatni annak érdekében, hogy ilyen ne fordulhasson elő többet.
A korábbi esetekhez hasonlóan a Facebook szóvivője most is azt közölte, hogy az ilyen célzási lehetőségek ellentétesek a szabályzatukkal, és mihamarabb észre kellett volna venniük és eltávolítaniuk az ilyen kulcsszavakat. A célzási lehetőségeket a szóvivő szerint folyamatosan felülvizsgálják, de mint látható ennél is többet kell tenniük a jövőben. A Facebook egyébként 2018-ban nagyjából 55 milliárd dollárt keresett a reklámokból.
Az LA Times úgy tudja, hogy a Facebook 2017 óta alkalmaz embereket arra, hogy folyamatosan felülvizsgáljanak minden egyes hirdetési kategóriát az oldalon. Úgy tűnik a leghírhedtebb nácik nevei valahogy elkerülhették a figyelmüket.
(Futurism)