Ha besétálunk Amerikában egy gazdag zsidó negyedbe, akkor gyorsan ki fogjuk szúrni a Gucci, Prada, Louis Vuitton márkát viselő embereket. De a Chanel márka még itt is ritkaság, és a viselőjét nagy tisztelet fogja övezni.
Ez egy olyan márka, amely nyilvánvalóvá teszi a tulajdonos burzsoá státuszát. Ez egy olyan márka, amelyet mind az ortodox, mind a szekuláris gazdag zsidó nők szívesen viselnek.
Ám nem volt ez mindig így. Coco Chanel, a márka alapítója hiába volt a modern divat kiemelkedő alakja, a neve összefonódott az antiszemitizmussal. Nem csak a nácik céljait támogatta, hanem bizonyítékok vannak arra, hogy titkos ügynökként is dolgozott nekik.
Ennek ellenére egy gazdag zsidó család, a Wertheimék segítettek finanszírozni Coco Chanel vállalkozását, és máig irányítják a céget. Ezen kívül a kedden 85 éves korában elhunyt Karl Lagerfeld volt az, aki ikonikussá tette a márkát, és megtisztította a hozzátapadó antiszemita mellékzöngétől.
Chanel a második világháború után találta ki azokat a jellegzetes design elemeket, amelyek ikonikussá tették a márkát. Chanel 1971-es halála után azonban a cég több mint egy évtizedig vegetált. A fiatal Lagerfeld 1983-ban vált a Chanel cég vezetőjévé. Azért választották őt, mert elismert kreatív géniusznak számított, és tisztelte azt, amit Coco Chanel létrehozott. Lagerfeld első kollekciója vegyes fogadtatásban részesült. Sokan azt jósolták, hogy a márka el fog halni annak kitalálójával, Coco Chanellel együtt. Mások viszont úgy látták, hogy a Lagerfeld tervezte ruhák emléket állítottak az alapítónak, és egyben előrevetítik, milyen lesz a márka néhány éven belül. Az utóbbi vélemény bizonyult igaznak.
Néhány éven belül a Chanel lett a Párizsi Divathét legnépszerűbb márkája. A bemutatók látványosak voltak – a kifutókon plázsokat, reptereket, francia bisztrót, szupermarketet alakítottak ki – , a ruhák pedig egyszerre voltak hagyományosak és kísérletezők. Lagerfeld nem csupán a Chanel ház egy divattervezője lett, hanem ő maga lett a Chanel megtestesítője.
És ezzel egy időben Lagerfeld megtisztította a márkát az alapító antiszemitizmusától. Lagerfeld ikonikussá és megkerülhetetlenné tette a márkát, és így könnyű volt elfeledkezni mindenről, ami Coco Chanelben problematikus volt.
Ez persze nem jelenti azt, hogy Lagerfeld ne lett volna például rasszista vagy épp bigott. 2017-ben a holokausztra hivatkozva támadta Angela Merkel bevándorlási politikáját mondván „nem ölhettek meg több millió zsidót, hogy aztán több millió ellenségüket befogadjátok”.
Most, hogy Lagerfeld meghalt, a Chanel jövője megint kérdésessé vált. Nem tudni, ki fog egy ilyen virtuóz embert helyettesíteni, aki minden fronton a divat legnagyobb sztárjává tette ezt a márkát.
How Karl Lagerfeld cleansed Chanel of its anti-Semitic, Nazi past – Jewish Telegraphic Agency
Lagerfeld made the brand so iconic and inclusive that it was easy to forget everything that was problematic about Chanel herself, writes a fashion historian.