Köves Slomó: a világban a megváltozott az antiszemitizmus jellege
„Ki kell emelni az évszázadok óta folyó diskurzust abból a tévútból, amely úgy interpretálja az identitáskérdéseket, hogy valaki annál inkább zsidó, minél kevésbé magyar – és fordítva!” , írja Köves, aki nemrég átfogó cikket közölt a magyarországi zsidóság identitásának változásáról az elmúlt 150 évben. Ebből ajánlunk egy részletet.
Új társadalmi szerződés
Az 1989-es újabb fordulat a jogok gyarapodásával járt együtt, ugyanakkor a nyílt antiszemitizmus a ’90-es évektől ismét a mindennapok tapasztalatává vált. Az elsőként felsejlő új identitás-modellek nem tudtak sikeressé válni. A kulturális zsidóság programja, amelyet az egyik legelső bejegyzett civil szervezet, a MAZSIKE tűzött zászlajára 1988-ban, nem kapta meg azt a fajta legitimációt sem a hivatalos zsidó politikától, sem a nagypolitikától ahhoz, hogy sikeres legyen. Második lehetőségként a zsidóság nemzetiségi kérdésként való vizsgálata kínálkozott, először a 90-es évek elején, majd a 2000-es évek közepén, ám a MAZSIHISZ ellenezte a kezdeményezést. A harmadik identitásképző lehetőség a cionizmus lett volna, ám ez sem gyakorolt komoly vonzerőt a hazai zsidóságra.
Mindeközben a MIOK 1990-ben MAZSIHISZ névre váltott. A valódi ernyőszervezeti jelleg kialakulása azonban elmaradt, ráadásul az évek alatt a legitimációja, és az érdekérvényesítő képessége is jelentősen leszűkült. Ehhez hozzájön az a korábbi időszakokból származó kettős identitásprobléma, amely tovább
bénítja az önmagára találását. A neológia 19. századi identitásmodellje 1920-ban megbukott, és azóta sem tudták újrafogalmazni az értékeiket és a célkitűzéseiket.
Mindehhez hozzájárul az is, hogy a zsidó érdekképviselet a köztudatban továbbra is úgy jelenik meg, mint aminek az első számú feladata a holokauszt emlékének a megőrzése. Ez azt a téves képzetet kelti, hogy maga a zsidóság is egyet jelent ennek a feladatnak az elvégzésével. Ezzel párhuzamosan folyamatosan keveredik az emlékezés és a nyílt antiszemitizmus elleni harc fogalma.
Rátalálni a helyes útra
A továbblépés egyedüli lehetséges útja annak a felismerése, hogy új korszakba léptünk. Felnőtt egy új nemzedék, amelynek többé semmilyen személyes élménye, kapcsolata nincs a holokauszttal. Ez a többségi társadalomra is igaz: a 20. század zsákutcás történelme keveseket érint intenzíven. A világban ráadásul megváltozott az antiszemitizmus jellege. Korábban ez a náci reminiszcenciákat felidéző szélsőjobboldal kiváltsága volt. Ma az antiszemitizmus a bal- és szélsőbaloldali mozgalmakhoz, politikai erőkhöz, az Izrael-ellenességhez, az arab-párti felfogásokhoz, a radikális iszlám programokhoz kapcsolódik. A fizikai atrocitásokat a legtöbbször kilátástalan helyzetben levő, nem kellően integrálódott másod-harmadgenerációs nyugat-európai muszlim bevándorlók követik el.
De, ami bennünket, magyar zsidókat elsősorban érint: a személyes tanítói, közösségvezetői élményeimen keresztül is újra és újra igazolódik, hogy az egyedül megbízható identitásszervező erő a vallás, és az ezen alapuló értékek közösségben való megélése. A többi opciónak, számomra úgy tűnik, nincs elegendő ereje ahhoz, hogy hosszú távon is stimuláló, inspiráló maradjon. Mindemellett végre ki kell emelni az évszázadok óta folyó diskurzust abból a tévútból, amely úgy interpretálja az identitáskérdéseket, hogy valaki annál inkább zsidó, minél kevésbé magyar – és fordítva! Zsidónak lenni egy vallás követése mellett nemzeti azonosságtudatot is feltételez.
A teljes cikk itt olvasható:
http://zsido.com/szakadastol-az-ertekek-hazassagaig-magyar-politika-es-zsido-strategia-150-eve
A véleményrovatban megjelent cikkek nem feltétlenül tükrözik a Kibic Magazin álláspontját. |
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!
