Izrael egy gazdasági és katonai szuperhatalom, akkor minek még mindig siratni a lerombolt szentélyeket?

A tisa beáv a múlt azon hibáira emlékeztet, amikor még Izrael népét belső konfliktusok sora gyengítette. Egyben arra figyelmeztet, hogy a mostani Izraelben miért fontos megőrizni a zsidó és a demokratikus értékek közötti egyensúlyt.

Holnap este kezdődik tisa beáv (áv hó 9.) napi böjt, amely a két elpusztított jeruzsálemi szentélyre emlékező gyászidőszakot zárja le. Ebből az alkalomból gondolkodott el Shuki Friedman, az Izraeli Demokrácia Intézet a vallás, a nemzet és az állam összefüggéseit kutató központjának az igazgatója azon, hogy miért kell még mindig a lerombolt szentélyeket meggyászolni, amikor Izrael mára a világ egyik legnagyobb gazdasági és katonai hatalmává nőtte ki magát.

Igaz, hogy egy mecset található a Templomhegyen és nem egy zsidó szentély, és az is igaz, hogy közel sem minden tökéletes az országban, de Izrael Állam jelenleg akkor is a zsidóság történelmének csúcspontját jelenti. Akkor viszont miért kell még mindig a réges-rég lerombolt szentélyeket siratni, és miért ne lehetne megváltoztatni a szokásokat és végleg felhagyni a tisa beáv-i böjtöléssel? – teszi fel a kérdést Friedman.

A legenda szerint, amikor Napóleon tisa beáv napján belépett egy zsinagógába, nagyon meglepődött a földön ülő, síró zsidók látványától. Amikor viszont megtudta, hogy a zsidók egy 1700 évvel azelőtti tragédiát gyászolnak, akkor azt mondta: annak a nemzetnek van jövője, amelyik tiszteli a múltját. Friedman szerint a zsidó ünnepek és emléknapok szinte mind olyan történelmi eseményekhez kapcsolódnak, amelyek a zsidó nép háromezer éves nemzettudatát alakították. Ide tartozik a peszach, a savuot, a szukkot, a hanuka és a tisá beáv is, amely a zsidóság történetének legsötétebb időszakára tekint vissza.

A két szentély és az Izrael földjén élő zsidó közösség pusztulásának története ugyanis olyan szörnyű politikai és vallási konfliktusokról szól, amelyek aztán brutális polgárháborúkba fulladtak – folytatja Friedman. Mert igaz ugyan, hogy a szentélyeket a babilóniaiak és a rómaiak pusztították el, de amikor ezek a hatalmak a zsidók királysága ellen vonultak, akkor ott egy olyan korrupt és belső viszályoktól szétszabdalt társadalmat találtak, amely képtelen lett volna bármilyen külső ellenséggel megküzdeni.

A mai Izrael helyzete azonban több szempontból is sokkal jobb az akkorinál – véli Friedman. Izrael ugyanis egy független állam, és nem egy római provincia, mint a második szentély idején, és nem is egy kis, szegény hegyvidéki királyság, mint amilyen az első szentély idején volt. A 70 évnyi függetlensége alatt Izrael egy gazdasági és katonai szuperhatalommá nőtte ki magát, míg szuverenitása és ereje majdnem teljes nemzetközi elismerésben részesül. Ezzel együtt Izrael, csakúgy mint a szentélyek idejében, most is kisebb „törzsekre” tagolódik, amelyek között vallási, erkölcsi és kulturális szakadék tátong. A nyilvánosság tele van gyűlölettel, a közbeszédet pedig állandó feszültség jellemzi, amely időnként verbális erőszakba torkol.

Ebből a szempontból Izrael nem különbözik a szomszédos országoktól, hiszen súlyos vallási és etnikai feszültségektől a térség többi állama sem mentes. Viszont több országban ezek a konfliktusok fizikai erőszakban vagy – mint például Szíriában, Irakban, Jemenben vagy Líbiában – akár háborúkban nyilvánulnak meg. Ezen országok vezetői emberéletek tíz- és százezrei árán is ragaszkodnak hatalmuk megtartásához, még ha ez nem is mindegyikőjüknek jött össze a közelmúltban.

Friedman szerint a legfontosabb különbséget a mostani Izrael és a szentélyek idején létezett királyságok, illetve a térség többi országai között Izrael kormányzati és erkölcsi hagyományaiban kell keresni. Az első és második szentély zsidósága az ókori világban élt, ahol nem léteztek egyéni jogok. Csakúgy mint a mostani Izraelt körülvevő országokban, amelyekben az iszlám hagyománya szerint a kardot legitim eszköznek tekintik a különböző csoportok közötti viszályok megoldására.

A zsidó és demokratikus Izrael azonban mindennek a teljes ellentéte, egy olyan ország, amely létezése a nemzedékről nemzedékre szálló zsidó hagyományon alapul. Izrael erkölcsi alapja ezzel együtt éppen úgy gyökerezik a liberális demokráciában és a humanista hagyományban is, amelyek viszont a modern nyugati világ politikai gondolkodásának termékei. A zsidó és a nyugati hagyomány egybeforrasztása garantálja Izraelnek, hogy az ott élő „törzsek” erkölcsi és etnikai különbségei ellenére is létezni tudjon. Mindezt oly módon, hogy az egyének és kisebbségek jogai ne sérüljenek, miközben a közbeszédben megjelenő éles ellentétek sem csapnak át fizikai erőszakba.

Vannak azonban olyanok, akik a mai izraeli államban a nyugati demokratikus hagyományok befolyását próbálják csökkenteni, miközben elsődleges vagy kizárólagos státuszt adnának a zsidó hagyománynak. Friedman ezért úgy látja, a gyászidőszak és a tisa beáv-i böjt egy komoly figyelmeztetés arra, hogy milyen mélyre is süllyedhet Izrael, ha nem tud egyensúlyt teremteni a kettő között, és az egyik hagyományt a másik elé helyezi. Csak a zsidó és a demokratikus értékek közötti egyensúly megőrzése teszi lehetővé az izraeli társadalom számára, hogy továbbra is létezzen és virágozhasson.

Dr. Friedman  a “Center for Religion, Nation and State at the Israel Democracy Institute” igazgatója, a “Peres Academic Center” jogi karának az oktatója.

(Times of Israel)

Kapcsolódó cikkek

Harari: Izraelnek a jövőjét meghatározó kérdésben kell döntenie 76. függetlenségi napján

2024.05.14.4 hónap ago
Herzl cionizmusa vagy zsidó felsőbbrendűség. Yuval Noah Harari szerint ezek közül kell választania a ma 76 éves Izraelnek.

Egy ultraortodox zsidó gondolatai a jesiva tanulók hadkötelezettségéről

2024.04.03.5 hónap ago
Izrael földjének bármely része feletti zsidó szuverenitás számunkra nem kiemelt jelentőségű, és jóval kisebb prioritású annál, minthogy egyetlen zsidó életet is veszélybe sodorjunk miatta, írja véleménycikkében Dovid Kornreich.

David Grossman: Izrael a szakadékba zuhan

2024.03.05.6 hónap ago
Az elkövetkező hónapok két nép sorsát fogják meghatározni. Kiderül, hogy a több mint egy évszázados konfliktus megérett-e az észszerű, erkölcsös, emberi megoldásra.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »