Hanuka népszerűségének növekedése Magyarországon a második világháború vérzivatarát követő újjáéledés korszakára esik. Az ünnep pozitív üzenete, különösen a fény diadalma a sötétség felett, konkrétan a fasizmus összeomlása, bizakodással és reménnyel töltötte el a holokauszt túlélőinek szívét és lelkét.
Való igaz, Hanuka hosszú évszázadokon keresztül egy jobbára jelentéktelen ünnepnek számított, és csak azért sikerült csatlakoznia a zsidó kalendárium tekintélyesebb napjai közé, mert közel esett a karácsonyhoz. Hanuka népszerűségének növekedése Magyarországon a második világháború vérzivatarát követő újjáéledés korszakára esik. Az ünnep pozitív üzenete, különösen a fény diadalma a sötétség felett, konkrétan a fasizmus összeomlása, bizakodással és reménnyel töltötte el a holokauszt túlélőinek szívét és lelkét.
Sajnos a pusztulást követő szabadság rövid életű volt, és a Horthy- és Szálasi-féle náci rendszer zsidógyűlölő emberirtó éveit a szocializmus vallásellenes politikája követte, amelytől hithű zsidók és hívő keresztények egyaránt szenvedtek.
Hanuka nyolc napja lehetőséget adott hitünk megújulására. Ez az ünnep olyan volt a lelkünknek, mint az elfáradt utazó számára az oázis a sivatagban. Éreztük újra, hogy az ősi ima tanítása nem csak álom, hanem megvalósítható: „a hősködőket a gyengék, a sokaságot a kevesek, a tisztátalanokat a tiszták, a gonoszokat az igazak kezére adtad.”
Magam is jól emlékszem az 50-es és a 60-as évek gyönyörű Hanuka ünnepségeire a Goldmark teremben, amely minden esztendőben talán az egyetlen alkalom volt, amikor mi zsidó fiatalok találkozhattunk. Éveken keresztül én voltam a rendezvényt követő bál egyik szervezője és aktivistája. A tánc és a mulatság mellett kis csoportokat is alakítottunk, ezekből baráti körök szerveződtek, és egymás lakásában is sokszor találkoztunk. Ezeket a Kádár rendszerrel szembenálló, kis csoportokat magamhoz hasonló önkéntesek irányították, akik igyekeztek a beszélgetésekbe zsidó vallási, irodalmi vagy történeti témákat is beleszőni.
Nehéz, szinte lehetetlen volt zsidó témájú könyveket külföldről beszerezni, ezért használható forrásmunkákért az antikváriumokat kutattuk; néha sikerrel, de legtöbbször sikertelenül. Nagy örömömre szolgált, amikor felleltem a Központi Antikváriumban Morris Rosenfeld jiddis-magyar kétnyelvű antológiáját, melyben nem is egy, hanem két Hanukáról szóló verset is találtam. Még ma is tudom kívülről számos versszakát:
„Sok nemzedék a sírba tűnt,
Az évek tovaszálltak, –
És meghaltak vitézeink,
A hősök, nagyok, bátrak.
A régi tűz cserbenhagyott,
A szívünk csupa pernye, –
De ott a sok hamu között
Még szikra van elrejtve.
Halálba, vérbe űztek bár,
A testünk széjjelzúzták, –
De azt a régi lángerőt
Eloltani nem tudták.”
A magyar zsidóság ma szabadon ünnepelhet. Hanuka, a fények ünnepe buzdítsa közösségünket az isteni szikra megóvására és terjesztésére. Tanulja meg, és tegye magáévá végre az oktalan és célnélküli háborúktól szenvedő világ Zakariás próféta igéjét:
„Nem hatalommal, sem nem erővel,
Hanem az én szellememmel,
Mondja az Örökkévaló, a seregek ura.”
Kívánok boldog Hanukát mindenkinek:
Raj Ferenc
Dr. Raj Ferenc, a Bét Orim Reform Zsidó Hitközség alapító rabbija, a kaliforniai Berkeley Beth El Közösségének emeritus rabbija.