Nem egészen világos, miért pont tisá beáv az elpusztított jeruzsálemi szentélyek gyásznapja

Zakariás próféta szerint inkább a második templom felépítését kellene ünnepelni, és nem az első templom pusztulását siratni. Közben azonban a második szentélyt is lerombolták.

Tisá beáv, vagyis áv hó kilencedik napja, a zsidó vallási hagyomány szerint pont ezen a napon rombolták le mindkét jeruzsálemi szentélyt, az elsőt i. e. 587-ben a babilóniaiak, a másodikat pedig i. sz. a 70-ben a rómaiak. Ezen a gyásznapon többek között böjtöléssel emlékezünk az elpusztított szentélyekre, és azokra az eseményekre, amelyeket a zsidó nép elszenvedett története során. A hagyomány ugyanis ehhez a naphoz köt több, a zsidóság számára tragikus eseményt is, mint például a zsidók kiűzetését Spanyolországból 1492-ben, vagy éppen a nácik „végső megoldásának” jóváhagyását 1941-ben. Az viszont a mai napig nem igazán világos, hogy miért pont ezen a napon történt mindez.

A jeruzsálemi szentély pusztulása egy 1867-ben készült festményen

Amit biztosan tudni lehet, hogy valamikor i. e. 587 nyarán a babilóniai erők megostromolták Jeruzsálemet, áttörték a várost védő nagy falakat, a szentélyt kifosztották, majd felgyújtották, a zsidókat pedig elhurcolták Babilóniába. Az 50 évig tartó fogság ideje alatt a zsidók négy böjtnappal is megemlékeztek az elpusztult szentélyről, ezek közül az egyik áv hónapra esett, de hogy pontosan melyik napra, az nem ismert. Az Eszter könyvében leírtak alapján viszont ezek a gyásznapok valószínűleg alulról szerveződő megemlékezések lehettek, amelyeket aztán a vallási vezetés is helyben hagyott.

Feltehetőleg ez lehetett az oka annak, hogy miután a zsidók i. e. 538-ban visszatérhettek Jeruzsálembe, az új szentély felépítését követően az első templom pusztulását már nem siratták tovább. Ezt Zakariás könyvéből tudhatjuk, ott ugyanis ebben az időszakban a zsidók azt kérdezik a prófétától, hogy szomorkodjanak-e az ötödik (áv) hónapban, mire Zakariás azt feleli nekik, hogy nem, inkább ünnepeljenek. Zakariás azonban nem ad pontos dátumot, csak a hónap nevét említi, így az nem világos, hogy áv kilencedikről van szó, vagy esetleg a hónap egy másik napjáról.

Az sem egészen tiszta, hogy a második szentély idején a zsidók hogyan emlékeztek meg az első szentélyről: gyászoltak vagy esetleg ünnepeltek. A Misnában ráadásul mindkettőre akad példa. A Ros hásana című részben arról ír, hogy áv hónap elején hírnököket küldtek szét a szentélyből, hogy tájékoztassák a zsidó közösségeket a gyász kezdetéről, a Táánit című részben viszont az olvasható, hogy a második szentély ideje alatt, tisá beáv napján egy mezőgazdasági eseményt tartottak, amelyen a fákat ünnepelték. Röviden nem lehet pontosan tudni, hogy áv kilencedike gyásznap volt, vagy ünnepnap, esetleg a hónap egy másik napján gyászoltak, ha egyáltalán.

Az első szentély elpusztításának a dátuma ugyanis nem ismert, egyes bibliai források szerint ez a hónap hetedik napján (Királyok 2. 25:8), másik szerint viszont a hónap tizedik napján (Jeremiás 52:12) történt. A legkorábbi említése annak, hogy az első szentély pusztulásának emléknapja tisá beáv csak a második szentély lerombolása utáni időkből származik. Ebből arra lehetne következtetni, hogy a második szentély i. sz. 70-ben pont ezen a napot pusztult el, de valószínűleg ez sem fedi teljesen a valóságot. Az egyetlen forrás erre vonatkozólag Iosephus Flavius A zsidó háború című műve, amelyben a történetíró áv hónap tizedikét jelöli meg a második szentély lerombolása napjának.

Ultraortodox zsidók imádkoznak a tisá beávi gyászszertartáson a Siratófalnál

Ezzel a dátumozási problémával a Misna bölcsei is szembesültek, amikor a következőket írták: „A törvény előírhatná, hogy a tizedik napon gyászoljunk, amikor a templom leégett, de akkor miért a kilencediken?”. A kérdést gyorsan meg is válaszolják: „A hetedik napon behatoltak, a nyolcadik napon körbejárták, a kilencedik napon meggyújtották a tüzet, a tizedik napon elégett”. A Talmud később már egyre több tragikus eseményt csatolt áv hó kilencedikéhez, például azt a napot, amikor az őseink azt a büntetést kapták, hogy nem léphetnek az ígéret földjére, mert nem hittek a 12 kém jelentésének, de ezen a napon verték le a Bar Kochba felkelést és ekkor pusztult el egész Jeruzsálem is.

A Talmudban leírt, a tisá beávhoz kapcsolódó hagyományok sokáig megmaradtak, ilyen például A siralmak könyvének olvasása, a hamuszórás a böjt előtt elfogyasztott ételre, az alacsony széken vagy földön ülés vagy éppen a bőrcipők hanyagolása. A Talmud utáni időkben a gyász egyre erősebbé vált, és újabb tradíciók alakultak ki az idők során, ide tartozik a tóratekercs feketébe burkolása vagy a zsinagógák gyenge fénnyel történő megvilágítása ezen a napon.

Néhány alkalommal azért felmerült, hogy tisá beávkor inkább ünnepelni kellene, például a 17. századi ál-messiás, Sábbtáj Zévi idején, amikor is Zévi elrendelte, hogy Zakariás próféta alapján ünnepeljenek áv hó kilencedikén. Miután a zsidók kiábrándultak Zéviből, aki az iszlám hitre próbálta áttéríteni őket, tisá beáv új lendületet kapott, és a minél szélsőségesebb gyászszertartások lettek a vallásos meggyőződés jelképei. A 19. században pedig néhány, főként német reform zsidó csoportok kezdtek el ünnepelni ezen a napon, mégpedig azt, hogy szerintük a szentély lerombolása miatt válhattak a zsidók egy olyan néppé, amely papként szolgálja a világ népeit. Ennek a szokásnak azonban idővel véget vetettek.

Izraelben ma tisá beávkor az üzletek nagy része bezár, a televízió és rádió inkább komorabb műsorokat sugároz, de jom kipurral ellentétben a legtöbb izraeli nem böjtöl ezen a napon.

(Haaretz)

Még több Kibic

Akár egyetlen hónap alatt is el lehet jutni a tórai szókincs felének megértéséhez

2024.04.18.8 hónap ago
Talmud Tóra Akadémiát indított Szántó-Várnagy Binjomin rabbi, amelyen az érdeklődők online tudnak tanulni, és eljutni az önálló Tóra, valamint Talmud tanulás szintjére.

Ilyen az, amikor több száz lévita énekli együtt ősei dalát

2023.10.05.1 év ago
Egyedülálló eseményen gyűltek össze a léviták, hogy a Siratófal közelében rekonstruálják a Második Szentély idején énekelt ősi imákat.

Hogyan emelkedtek fel a zsidók és a judaizmus a második Szentély pusztulása után?

2023.07.26.1 év ago
A második Szentély elvesztése a különböző hiedelmek és hagyományok elvesztését is jelentette, amelyek több mint 500 éven át a Szentély körül összpontosultak.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »