Zsidó és arab gyerekek tanulnak együtt egy jeruzsálemi iskolában

A Kéz a kézben héber-arab kétnyelvű iskolában zsidó és palesztin fiatalok együtt tanulnak. A különleges izraeli oktatási intézmény annak ellenére terjeszkedik országszerte, hogy nem mindenki van elragadtatva az együtt tanulás ötletétől.

A jeruzsálemi Max Rayne Kéz a kézben iskola falán különböző kézzel festett minták vesznek körül olyan szavakat, mint például a méltóság. Természetesen, mint minden ebben az iskolában, ez a szó is két nyelven, héberül (kavod) és arabul (karam) is megtalálható. Mindegyik osztályt két tanár, egy zsidó és egy arab vezeti, az iskola 600 tanulója pedig egyenlő számban oszlik el a város arab és zsidó fiataljai között. Az idejáró gyerekek pedig inkább hatnak egyfajta együttélési kísérlet alanyainak abban a városban, ahol a kisebb etnikai csatározások szinte mindennaposnak számítanak.

Zsidó és arab gyerekek a jeruzsálemi Kéz a kézben iskolában

Egy 2013-as felmérés szerint az izraeli zsidók 64 az izraeli arabok 39 százaléka nem számít tartós békére Izrael és a palesztinok között. Ilyen közhangulatban pedig nem lehet egyszerű egy ilyen iskola diákjának lenni. A Kéz a kézben alapelve azonban teljes mértékben az egyenlőségre helyezi a hangsúlyt, a gyerekek szünetet kapnak a zsidó, a muszlim és a keresztény ünnepekre egyaránt, és ugyanúgy tanulnak mindegyikről. Az izraeli függetlenségi napon, amelyet a palesztinok csak nakbának, katasztrófának neveznek, az iskola diákjai mindkét nyelven megvitatják egymással a nemzeti érzéseiket. Egyetérteni nem kötelesek, csak odafigyelni a másikra.

A Kéz a kézben zsidó-arab oktatási központ első iskoláját Jeruzsálemben nyitották meg 1998-ban, azóta a héber-arab kétnyelvű oktatási hálózatnak több iskolája is működik Izraelben. Az iskola ötlete egy amerikai zsidó, Lee Gordon fejéből pattant ki, aki az oslói békefolyamatok euforikus optimizmussal teli idején egy pluralista iskolát szeretett volna létrehozni. Gordon végül Amin Khalaffal, egy izraeli arabbal együtt nyitotta meg a Max Rayne iskolát Jeruzsálemben, amelyet annak ellenére követett öt másik Kéz a kézben intézmény, hogy az oslói békefolyamat már régen feledésbe merült. Ma már Kéz a kézben iskolák működnek Haifán, Jaffában, Wadi Arában, a Galilban és Tira-Kfar Szaba térségében.

A Kéz a kézben iskolák legfőképpen abban térnek el a többi izraeli oktatási intézménytől, hogy itt a tanulók nincsenek demográfiai vonalak mentén csoportosítva. Nem tanulnak külön az arab, a világi zsidó és az ultraortodox zsidó diákok, mint máshol az országban, hanem mindenki együtt, ezáltal is elősegítve a zsidó és az arab gyerekek közötti természetes és állandó együttműködést. Gordon és Khalaf azt szerették volna elérni, hogy a gyerekek és persze a szüleik szabadon kifejezhessék saját identitásukat, és megoldást találjanak az érzelmileg igen feltöltött konfliktusok kezelésére. Khalaf ráadásul még személyesen is érintett volt az ügyben, ugyanis éppen iskolakorú gyermekét egy olyan iskolába szerette volna járatni, ahol az izraeli tananyagot is el tudja sajátítani, és szívesen látják, mint izraeli arabot.

Hogy ez mennyire nem magától értetődő, azt talán jól mutatja, hogy 2014-ben a jeruzsálemi iskolát zsidó szélsőségesek támadták meg, felgyújtották az egyik osztálytermet, és olyan szövegeket festettek a falra, mint „halál az arabokra” vagy „nem lehet együtt élni a rákkal”. Miután letartóztatták a támadás amúgy fiatalkorú gyanúsítottait, az egyikül édesanyja azt közölte az izraeli médiával, hogy ha nem lenne illegális, akkor maga is felgyújtotta volna az iskolát, számára ugyanis elfogathatatlan, hogy zsidók és arabok együtt tanuljanak.

http://www.youtube.com/watch?v=TMihuf6BYGU

A tíz éves Atalia Davidoff, a jeruzsálemi Kéz a kézben iskola egyik zsidó tanulója pedig arról számolt be, hogy a szomszédságéban a barátai állandóan piszkálják azért, mert arabokkal együtt tanul és tölti a szabadidejét. Neki azonban kimondottan tetszik, hogy valami szokatlant csinálhat, szerinte nagyon is szórakoztató arabokkal tanulni, és ettől ráadásul különlegesnek érzi magát.

A Kéz a kézben iskoláiba és óvodáiba jelenleg valamivel több mint 1000 gyerek jár, a tervek szerint viszont az elkövetkező 10 évben egy 10-15 intézményből álló kétnyelvű oktatási hálózatot építenének ki, amely szülőkkel együtt több mint 20 ezer izraelit, zsidót és arabot vonna be a közösségbe. Így talán valóra válhat egyszer Gordon és Khalaf álma, hogy az izraeli zsidó és arab gyerekekből egy napon olyan felnőttek válhatnak, akik nem érzik magukat kínosan, amikor találkoznak, és képesek lesznek értelmes párbeszédet folytatni egymással.

(Tablet)

Kapcsolódó cikkek

Mégsem veszi át az ország egyik legjobb gimnáziumát az EMIH egyeteme

2024.03.13.7 hónap ago
Tiltakozások miatt a Milton Friedman Egyetem visszavonta a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium átvételére vonatkozó kezdeményezését.

Az EMIH egyeteme átvenné a békásmegyeri gimnázium fenntartói jogát

2024.03.07.7 hónap ago
A Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium fenntartói jogának átvételét a Milton Friedman Egyetem kezdeményezte.

Lemondott a Harvard rektora az egyetemen történt antiszemita megnyilvánulások kapcsán

2024.01.03.9 hónap ago
Plágiumvádak is felmerültek Claudine Gay tudományos munkáját illetően.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »