Budapesti zsidó fiataloktól tanultak sajókazai és alsózsolcai roma középiskolások arról, hogyan lehet közösséget építeni.
Közös szilvásváradi táborozással zárult Magyarország első roma–zsidó projektje, a MORE. A programban zsidó fiatalok adták át tapasztalataikat halmozottan hátrányos helyzetű roma középiskolásoknak, akik így ismerkedtek a közösségépítés alapjaival, gondolkodtak identitásukról, a roma közösségek helyzetéről, ízelítőt kaptak csapatmunkából, a vezetői készségekről és a civil szféráról. Szerveztek például hanukarácsonyi bulit, látogattak szervezeteket, vagy programokat tartottak az óvodától a középiskolákig.
Horváth Attila Székesfehérvárról érkezett, ő egy zsidó ifjúsági tábor, egy kétéves vezetőképzés résztvevője volt, s nemrég hallott erről a projektről. A fiatal hasznosnak ítélte nemcsak ezt a tábort, hanem azt a programot is, amiben huzamosabb ideje részt vett. Megváltozott a látásmódja, nyitottabb lett az emberekre, nőtt a tűrőképessége. Szeretne a zsidó közösségekben mozogni, de, mint mondta, ha a MORE program folytatódna, szívesen részt venne benne, akár a trénerek felkészítésében, akár a táborszervezésben.
Az ifjúsági vezetőképzésre olyan motivált roma fiatalokból álló csapatot válogattak össze Sajókazáról és Alsózsolcáról, akik szeretnének a saját közösségükben részt venni.
– Nekünk, zsidó fiataloknak rengeteget adtak az ifjúsági szervezetek, ezt szeretnénk átadni a roma középiskolásoknak. Kéthetente jártunk le a borsodi településekre, volt közös munka, s voltak zsidó, illetve roma trénerek is a fővárosból, valamint Bagról, illetve Hodászról. Az elején ismerkedtünk, majd a roma szakemberek beszéltek arról, mit ad, ha közösséget hoznak létre. A második évben a fiatalok kipróbálhatták magukat. Ez a tábor volt a finálé, ötven sajókazai kisiskolásnak kellett foglalkozásokat tartaniuk – beszélt az elmúlt időszakról Mikes Hanna projektkoordinátor.
A másik részről főként fővárosi középiskolásoknak, egyetemistáknak tartottak képzéseket, a két csoport pedig háromszor találkozott egymással. Szilvásváradon közösen kellett együttműködési programokat kidolgozniuk, ezek között akár olyanok is lehetnek, amelyek megvalósíthatók lesznek. Mikes Hanna elmondta, nem szeretnék elengedni a kazaiak kezét. Reméli, lesz folytatás, a diákokat pedig bevonja iskolájuk a tanoda működtetésébe.
A teljes cikk itt olvasható.