Egy különleges hanukai szokás a menekültek megsegítésére figyelmeztet

Egykor a Spanyolországból elüldözött zsidók is menekültek voltak, akik Szíriában befogadó otthonra találtak. A szíriai szefárd zsidók több százéves hanukai szokása éppen ezért a toleranciára és elfogadásra hívja fel a figyelmet.

A szíriai Aleppóból származó szefárd zsidóknak van egy különleges hanukai szokásuk: az ünnep mind a nyolc estéjén mindig eggyel több gyertyát gyújtanak meg. Ez a szokás nemzedékről nemzedékre szállt azokban a családokban, amelyek felmenői, mint menekültek voltak kénytelenek elhagyni Spanyolországot, miután az 1492-es alhambrai határozat vallási meggyőződésük miatt kiutasította őket az országból. A plusz gyertya jelképezi a hálájukat azért a biztonságért és toleranciáért, amellyel új otthonukban, Szíriában találkoztak.

Az aleppói központi zsinagóga

Ez a kevésbé ismert szokás különösen érdekes a hanuka jól ismert történetének fényében. Az ünnep ugyanis annak állít emléket, hogy több mint 2100 évvel ezelőtt egy elnyomott nép legyőzi a szíriai görögök (vagyis a szeleukidák) zsarnokságát, és visszanyeri vallásszabadságát. Ezt a diadalt hivatott megerősíteni az, hogy csodás módon az egy napra elegendő olaj nyolc napig kitartott a jeruzsálemi Szentély újraszentelésének idején.

Az ünnep persze szólhat a szíriai intolerancia és a hellenizáció legyőzéséről is, de ez az aleppói szokás, miszerint minden este egy további gyertyát gyújtanak, valójában arról a toleranciáról és elfogadásról szól, amelyet a zsidók egy másik Szíriában tapasztaltak nagyjából 1577 évvel később.

Ma, a szíriai zsidó közösségek – a spanyol menekültek és a már ősidők óta abban a régióban élők leszármazottai – már teljes egészében elhagyták az országot, egyrészt az elnyomás, másrészt a migrációs kényszer miatt. Háfez el-Aszad rezsimje alatt ugyanis a zsidók nem utazhattak engedély nélkül három kilométernél messzebbre, gettókba kényszerítették őket és kevés lehetőségük volt a megélhetésre. Azokat, akik menekülni próbáltak rendszerint megkínozták és megölték, egészen addig, amíg a szíriai kormány 1992-ben fel nem oldotta a tilalmat.

Zsidó iskolások Damaszkuszban 1991-ben

Szíria most egy szörnyű polgárháború és menekültválság forrása. Annak ellenére, hogy a zsidóknak milyen nehéz sorsuk volt később Szíriában, az extra gyertya meggyújtása hanuka idején még kifejezheti érzékenységünket a szíriai menekültek helyzete iránt. Hiszen mi is menekültek voltunk annak idején, és idegenként együttérzésben, toleranciában és elfogadásban részesültünk ezen a földön.

A zsidó írások és hagyományok is sok helyen felhívják a figyelmet arra, hogy egykor mi is idegenek voltunk Egyiptom földjén, és arra figyelmeztetnek minket, hogy ne bánjunk rosszul a közöttünk élő idegenekkel. A Szíriába érkezett szefárd zsidók úgy gondolták, hogy a plusz egy hanukai gyertya gyújtásával is kifejezhetik a közösség menekültek iránti érzékenységét.

Sokunk számára ezt a bizonyos érzékenységet a szíriai menekültek sorsa iránt Aylan Kurdi, a török partoknál vízbe fulladt kisgyerek szívfacsaró fotója hozta meg. Ő lett az a gyertya, amely népe szenvedésének valóságára ébresztett minket, amikor lángját tragikusan eloltották.

A párizsi terrortámadások utóhatásaként néhányan összekapcsolják a szíriai menekülteket a terrorcselekmények elkövetőivel. Ez egy téves és veszélyes nézőpont, a szíriai menekülteket én még mindig azon a bizonyos extra hanukai gyertya lángján keresztül látom. A szörnyű tragédia, amely Párizsban történt, nem teszi jobbá azok sorsát, akik nap mint nap megtapasztalják ugyanezt a terrort Szíriában. Ez az eset sokkal megértőbbé kellene, hogy tegyen minket azok iránt, akik az ilyen szörnyűségek elől próbálnak elmenekülni.

A jarmuki menekülttábor Damaszkuszban

Aylan Kurdi életének kialudt lángja, és a Szíriába menekült spanyol zsidók leszármazottai által gyújtott plusz hanukai gyertyák fénye továbbra is arra hívja fel a figyelmünket, hogy segítsünk a szíriai menekülteknek. Minél felelősebb és biztonságosabb módot kell találnunk arra, hogy növelni tudjuk a befogadott menekültek számát. És az ártó szándékú emberek kiszűrését szolgáló módszereknek nem szabadna veszélyeztetniük értékeinket és emberségünket.

A szerző: Franz Afraim Katzir, a washingtoni Szefárd Örökség elnöke és alapító igazgatója

Kapcsolódó cikkek

Új fordítású Hágádával ünnepelhetjük az idei peszáchot

2024.04.19.6 hónap ago
Radnóti Zoltán főrabbi új fordításában és Bence Réka szerkesztői közreműködésével jelent meg a Bné Áháron: Peszáhi Hágádá című kötet a Mazsihisz-BZSH kiadásában.

Az alulról szerveződő közösségek erejének ünnepe

2024.03.25.7 hónap ago
Egalitárius Eszter-könyve olvasást tartottak szombat este a Bálint Házban a Bét Orim szervezésében.

A nagy purimi összefogás: egalitárius Eszter könyve-olvasás a Bét Orim szervezésében

2024.02.21.8 hónap ago
Ifjúsági szervezetek, civilek, neológok, reformok együtt ünnepelnek a Bálint Házban. Az eseményre mindenkit várnak, mert a hagyomány mindenkié.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »