Haszid divat Brooklynból
A Mimu Maxi legfontosabb célja, hogy bebizonyítsa: a vallási előírások és a divat könnyen összeegyeztethető fogalmak. A tervezők szerint a szemérmes öltözködés, mint a muszlimok és zsidók lehetséges közös platformja, megérdemelné a nagyobb nyilvánosságot, „most… és kiváltképpen most, jobban, mint valaha.”
A rabbinikus tznius (szemérmesség) törvénye elvárja a zsidó nőtől, hogy a könyökét és a kulcscsontját eltakarja, valamint harisnyát, illetve térd alá érő szoknyát hordjon.
A két rebecen, Mimi Hecht és Mushky Notik a ‘Mi’ és a ‘Mu’ szótagokból összerakták a Mimu Maxit, a stílus határait feszegető cniesz kompatibilis divatmárkát. A legkelendőbb árucikkük a szoknya-leggings, egy hosszú, rugalmas anyagból készült nagyon keskeny szabású szoknya, amely éppen csak sejteti a test körvonalait. A rabbinikus tznius (szemérmesség) törvénye elvárja a zsidó nőtől, hogy a könyökét és a kulcscsontját eltakarja, valamint harisnyát, illetve térd alá érő szoknyát hordjon. A Mimu Maxi legfontosabb célja, hogy bebizonyítsa: a cniesz (tznius jiddis kiejtéssel) és a divat könnyen összeegyeztethető fogalmak.
Miközben a modest clothing (szemérmes öltözködés) csupán egy kis szeletét jelenti az évi trillió dollárt is meghaladó divat biznisznek, a növekvő muszlim bevándorlás következtében ez a divatirányzat egyre nagyobb teret nyer az Egyesült Államokban. Mindezt alátámasztó adat: a muszlim bevándorlók száma a Pew Research Center jelentése szerint 1992 és 2012 között megduplázódott. Vallási előírásaik betartása mellett sokan szeretnének divatosan is öltözködni. Erről tanúskodik a muszlim-orientációjú November Culture, vagy a Summer Albarcha által jegyzett Hipster Hijabis, valamint a mormon divatrajongó Tessa Leigh Totally Tessa blogja.[iii] A modest chic Izraelben is virágzásnak indult, a Mashbir áruház például hosszú szoknyákat és hosszú ujjú felsőket kínál a zsidó és a muszlim vásárlók részére. A DKNY pedig 2014 nyarán piacra dobta Ramadán kollekcióját a Közel-Keleten, földet söprő szoknyákkal, mintás felsőkkel és vibráló maxi ruhákkal.
Egy hosszú ruha „sokkal szebb és előkelőbb” állítja a nyugodt, ámuló tekintetű Notik (25), aki a vállalkozás pénzügyeit intézi. A magas, jó kedélyű Hecht (28) a marketing guru. Tiffany-kék brooklyn-i irodájuk oldott légköre a pizsama partyk önfeledt, trécselős, vihogó-csipkelődő hangulatát idézi. A két lány barátsága a rokonságuk előtti időkre nyúlik vissza (Notikot Hecht testvére vette feleségül). Mindketten igazi divat őrültek: Notik divatiskolába akart menni, de tervét felfüggesztette, amikor családot alapított. Hecht imád egyedi vintage darabok után kutatni.
A haszid kultúrában nevelkedett Hecht és Notik jól ismerik a slampos ortodox ruhákat. Először a H&M és Zara áttetsző, hasított maxi szoknyáit alakították át, később a világhálón nyomoztak a tökéletes darab után, amit megtaláltak ugyan, csak az több száz dollárba került. Ennek hatására határozta el a két lány, hogy kézbe veszik a dolgokat. Két éve nyáron összeültek Notiknál, és felvázolták egy ideális maxi szoknya tervét. Ezt követően az izzasztó hőségben nyakukba vették Manhattan-t, hogy szövet-mintákat vegyenek. „Vittük a gyerekeket magunkkal, cipeltük fel és le az aluljárókban a babakocsikat” emlékszik vissza nevetve Hecht. (Notiknak egy, Hechtnek két gyereke van.) Online boltjuk elindításakor – 2012-ben – a Crown Heights-beli ortodox nők azonnal elkapkodták a szoknyáikat. Ma az ügyfeleik között nemcsak zsidó, hanem mindenféle vallású és nemzetiségű ember is megtalálható. A divat magazinok és az ilyen témájú blogok gyakran inspirálják őket, a tervezés legfontosabb szempontja azonban minden esetben a praktikum és a kényelem. Különösen fontos számukra az anyasággal összeegyeztethető szabásvonal, forma és minta. Így születtek meg a gombos ujjú, pliszírozott, lágy esésű, nőies sziluettű tunikák és a skinny szoknya-leggingszek.
A pozítiv visszajelzések mellett, Hecht és Notik kapott negatív kritikát is. A Mimu Maxi Facebook és Instagram oldalára kiposztolt muszlim divat blogger, Albarcha fotója felkorbácsolta az indulatokat. A lány a képen lime zöld színű szoknya-leggingszet, bő blúzt és híjabot viselt. A fotó láttán több ortodox ügyfél kifakadt, „ízléstelennek” nevezte a fotót a „rossz időzítés” miatt, utalva az Izrael és a Hamász között akkor éppen kiújuló feszültségekre. Megint mások bojkottra hívtak fel. A két rebecen nyílt levélben válaszolt, intoleranciának minősítve a vásárlók viselkedését. Dicsérték Albarcha „visszafogott, nőies és gyönyörű” outfitjét, rámutattak, hogy a szemérmes öltözködés, mint a muszlimok és zsidók lehetséges közös platformja, megérdemelné a nagyobb nyilvánosságot „most… és kiváltképpen most, jobban mint valaha.”
Meet Brooklyn’s Hasidic Designers | Style Out There | Refinery29
Subscribe to the Refinery29 channel: http://bit.ly/subscribe-to-r29 No matter your cultural or religious background, you have some conception of what’s okay and not okay to wear in public. For most of us, the rules are pretty relaxed: Cleavage is usually fine, but you should probably keep your nipples covered.
Forrás: ozy.com
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!