Muszlim és zsidó nők, akik forradalmasították a divatot
Összeállítás arról, hogy hogyan forradalmasították a visszafogottan, szigorú szabályok szerint öltöző muszlim és zsidó nők az öltözködési szokásokat az online divatvilágban.
Adi Heyman, a Fabologie alapítója
Bár sok internetes oldal foglalkozik a zsidó vallással és annak szabályaival, a fiatalos életmód-blogként ismert Fabologie kiemelkedő módon mutatja be az hétköznapias zsidó és alkalmi viseleteket, valamint a divatvilág főbb eseményeit. „A szerénység nem egyenlő a csúnyasággal. A szerénység belülről fakad és ezt tükrözzük a külsőnkkel. Ez nem a szezonális trendekről szól, jóval inkább egyfajta gondolkodásmód, hit és kitartó odaadás” – mondja az általában lehajtott fejjel pózoló Heyman, aki szerint valószínűleg sokan nem olvasnák el a Parshát (heti szakasz a Tórából) ha nem lenne a Fabologie, amellyel igyekszik az olvasók számára vonzóbbá tenni a vallást.
A szőke parókát viselő blogger már kamaszkorú volt, amikor családjával együtt Texasból Floridába költöztek és áttértek a zsidó vallásra. Itt ismerkedett meg a héber „tzniut” tanaival, ami többek között a hagyományos ortodox zsidó öltözködési szabályokat foglalja össze. Hamar kiderült róla, hogy milyen trükkösen tudja kombinálni a konzervatív stílusú darabokat az aktuális trendekkel. Például garbót visel az ujjatlan ruhák alatt, a miniszoknyákhoz hozzávarr még egy kis extra anyagot, vagy nadrág felett viseli, előszeretettel hord látványos hosszú kabátokat, színes poncsókat és kalapokat is. A 2010-ben indított blognak ma már 100 ezer olvasója van havonta.
Melanie Elturk 2010-ben indította el divatcégét, a Haute Hijabot
„Két muzulmán divattal foglalkozó blog volt akkoriban, de ők nem voltak hagyományos értelemben vett bloggerek, inkább csak figyelmeztették a többi muszlim nőt, mikor nem helytelen viseletben láttak valakit az Expressen. Szerintem már nagyon is volt igény egy olyan oldalra, ami a kifejezetten a visszafogott stílusú nőket szólítja meg. A hibzsáb fontos részét képezi a muszlim nő személyazonosságának” – mondja Elturk, aki szerint jobban megbecsülik azokat a nőket, akik a hitünk szerint élnek és betartják az azzal járó szabályokat.
A Haute Hibjab nevű oldalt azért hozta létre, hogy a muszlim nők ne csak a hagyományos, többnyire fekete színű hidzsábot viseljék, hanem lehetőségük nyíljon a sokkal kifejezőbb és divatosabb, színes valamint mintás hidzsábok megvásárlására is. A kendőket és sálakat átlagosan 20 dolláros, azaz 5566 forintos áron áruló Elturk Detroitban nőtt fel, a libanoni muszlim apjával és a Fülöp-szigeteki katolikus anyjával. Szülei válása után apjával maradt, de a vallás csak a középiskolás éveiben vált fontosabbá számára, ennek ellenére a főiskola alatt inkább a hétvégeken viselt hidzsábot. „Számomra ez nagyon személyes ügy, soha nem tudnám elképzelni, hogy elfeledkezem róla. Meztelennek érzem magam nélküle, mintha felső nélkül mennék ki az utcára” – mondja Elturk, aki már nemcsak hidzsábot, de más stílusos ruhadarabot és kiegészítőt is árul online boltjában. A közel 200 ezer Facebook követővel rendelkező márkát ide kattintva kísérheti figyelemmel.
A teljes cikk itt olvasható.
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!