„Az El Al épp annyi idős, mint Izrael állama”

Az El Al 25 éve van jelen Magyarországon, tavaly óta a társaság új diszkont márkája, az UP közlekedik Budapest és Tel-Aviv között. Az UP 2014 legjobban fejlődő légitársasága lett, és az El Alt a mai napig a világ legbiztonságosabb repülési vállalataként tartják számon. Váradi Jánossal, az El Al magyarországi vezérigazgatójával beszélgettünk.

Az El Al nagyjából egy évvel ezelőtt indította az UP elnevezésű brandet, amely ugyan eltér a hagyományos légitársaságok által üzemeltetett formától, de korábban többször is hangsúlyozta, hogy nem egy klasszikus fapados megoldásról van szó.

Igen, egy éve, 2014. márciusában indult el az UP, amely nem egy leányvállalat, nem egy külön cég, hanem az El Al egyik márkája, diszkont modellben üzemel, alap szinten csak a repülőjegy árat tartalmazza, és ezen felül lehet vásárolni plusz szolgáltatásokat. Ilyen például az előzetes helyfoglalás vagy az étkezés a gépen.

UP repülőgép

Ez az összes fapadosnál így működik. Miben különbözik mégis az UP szolgáltatása?

Lényeges különbség a hálózatos modell. Egy fapadoson nincs átszállás, A-ból B-be repül, és ennyi, az UP esetében azonban lehet vásárolni jegyet például Zürich-Budapest-Tel-Aviv útvonalra, hiszen az EL AL egy hálózatos légitársaság. Az UP tehát ötvözi a hagyományos modellt a diszkont szolgáltatásokkal. Más különbség még, hogy van egy belvárosi irodánk, ahová eljöhetnek az ügyfelek, és nem egy emelt díjas telefonszámon érhető el az ügyfélszolgálat. Ezen kívül a repülőtéren is jelen van a saját személyzetünk. Az alapárban is már több és jobb szolgáltatást nyújtunk, mint a klasszikus fapados légitársaságok.

Ennek köszönhető, hogy az UP 2014 legjobban fejlődő légitársasága lett?

Részben ennek is. A piac örvendetesen növekedett, Magyarország és Izrael között sokkal több turista utazott, mint az előző években. Ennek a piacnak több mint 60 százalékát pedig az UP szolgálta ki, emiatt jelentősen növeltük a napi járatszámot, a nyári szezonban, szombat kivételével napi két járatot indítottunk. Az elismerést tulajdonképpen azért kaptuk, mert ezt a nagy kapacitásnövelést utasokkal is meg tudtuk tölteni. Ferihegyen ezzel a megemelt kapacitással 91 százalékos töltöttséget értünk el, míg az összes légitársaság átlaga 77 százalék. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden gépünk tele volt.

Az UP indulásakor 70 százalékos utasforgalom növekedést vártak. Ezzel a kapacitásnöveléssel ezt sikerült elérni?

Abszolút. 2014-ben összesen 128 ezer utast szállítottunk, ebből 17 ezer volt magyar utazó, és sok külföldi átszálló utasunk is van. Tehát mindhárom utas típus – a magyar, az izraeli és a külföldi – száma jelentősen növekedett.

Váradi János, az El Al magyarországi vezérigazgatója

Nemrég érvénybe lépett az Open Sky egyezmény az EU és Izrael között, amely lehetővé teszi bármely légitársaság számára, hogy járatokat indítson Izraelbe. Ez mennyiben járult hozzá az UP brand létrejöttéhez?

Egyértelműen az Open Sky volt ennek a legfontosabb oka, Izrael eddig speciális helyzetben volt, mivel korábban az országok közötti kétoldalú megállapodás keretében repülhettek gépek Izraelbe, az egyezmény ratifikálása óta azonban bárki indíthat járatokat. Emellett a nemzetközi légi közlekedési piac átalakulását lehet említeni. A fapados modell ugyanis világszerte egyre erősödik, és ezzel valahogyan versenyezniük kell a hagyományos légitársaságoknak. Ezért az olyan nagy múltú légitársaságok, mint például az Air France, a Lufthansa vagy a KLM is létrehozták a saját fapados légitársaságukat, a rövid útvonalakat ugyanis ma már nem lehet gazdaságosan üzemeltetni a régi módon, ahol az utasok fejedelmi szolgáltatásokat kapnak. Az El Al azért is van speciális helyzetben, mert Izrael nemzeti légitársasága.

Igen, erre sokszor hivatkoznak, de az El Al nagyjából 10 éve már magántársaságként működik.

Az El Al magáncég, tőzsdén van, a piacon kell megélnie, nem az állam tartja fent, hiszen akkor könnyen csődbe menne, elég csak a Malévra gondolni. Izraelben ez nem fordulhat elő, mivel az El Al az egyetlen biztos kapocs Izrael és a külvilág között, épp annyi idős, mint Izrael állama, 1948-ban jött létre. Izrael és az El Al története több ezer szállal kapcsolódik össze, jóban-rosszban egyaránt. Tehát jelképesen és valamennyire a gyakorlatban is ez a nemzeti légitársaság, az államnak ugyanis van beleszólása az El Al működésébe.

Az utóbbi években a légitársaságok nagyobb hangsúlyt fektetnek a biztonságra, az El Alt viszont a mai napig a világ legbiztonságosabb légitársaságaként szokás emlegetni. Mit tesznek ennek érdekében?

Sok a látható biztonsági elem, ott a biztonsági személyzet, amely a check-in pulttól a repülőről való leszállásig őrzi az utasok biztonságát. Van azonban sok, az utasok számára láthatatlan dolog. A világhírű izraeli high-tech sok mindent fejlesztett ki az El Al számára, ezeket a technológiákat aztán más országok is átveszik.

A Germanwings tragédiája óta sok légitársaság változtatott a pilótafülkével kapcsolatos biztonsági protokollján. Az El Alnál is voltak ilyen változások?

Az El Alnál semmi szükség nem volt a változtatásra, mert jóval előrébb járunk ezen a téren is. 68 éve ez az elsődleges szempont a számunkra, a pilóták nem az utcáról kerülnek be, hanem nagyon erős háttérrel rendelkeznek. Erre büszkék vagyunk, és az utasaink ezért is szeretnek repülni velünk.

Ha nem is közvetlen a biztonságot érinti, de az utóbbi időben bekerültek a hírekbe olyan esetek, hogy ultraortodox férfiak nem voltak hajlandóak női utasok mellé ülni. A budapesti járatokon előfordult esetleg hasonló probléma?

Úgy tudom, hogy előfordult ilyen Budapestre jövő járaton is, és komoly gondot is okozott, viszont ez nem El Al gépen történt. Láttam videókat hasonló esetekről, és a személyzet láthatóan nem értette, hogy ezek az utasok miért nem akarnak leülni az adott helyre. Mint a zsidó állam nemzeti légitársasága, tisztában vagyunk ezekkel a vallási szokásokkal, írott és íratlan törvényekkel, így ilyen jellegű probléma, azt hiszem, El Al vagy UP gépen nem fordulna elő.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »