Papok, hírszerzők, neurotikus bécsiek

Kódfejtők, társadalmi konvencióktól szenvedő nők, egy zsidó bíboros, valamint Mahler és Freud találkozása a híres bécsi kanapén. November 20. és 23. között idén is megrendezték a III. Zsidó Filmfesztivált, ahol az érdeklődők – a kísérőprogramok mellett – tíz játékfilmet, két dokumentumfilmet, továbbá magyar, izraeli és amerikai kisfilmeket tekinthettek meg. A rövidfilm verseny különdíjasa Konkol Máté Sárga csillagos kocsmák c. alkotása lett.

A zsidóság jelenével és múltjával, párkapcsolati- és személyes drámákkal foglalkozó, változatos tematikájú fesztivált a Kódjátszma (The Imitation Game) című film nyitotta meg, amely Alan Turing brit matematikus alakján keresztül mutatta be az angol és a német hírszerzés harcát a II. világháború idején. A Kódjátszmát hamarosan műsorra tűzik a magyar mozik is. Más filmekben is fontos szerep jutott a történelmi eseményeknek és kiemelkedő személyeknek: a Mahler a kanapén (Mahler auf der Couch) Gustav Mahlerről, Alma Schindlerről, és nem utolsósorban Sigmund Freud-ról, a pszichoanalízis atyjáról, A zsidó bíboros (Le métis de Dieu) pedig egy holokauszt túlélőként tizenévesen keresztény hitre tért francia papról festett figyelemreméltó portrét.

A kódjátszma

Kidolgozott alkotás A zsidó bíboros (Le métis de Dieu), amely Jean-Marie Aaron Lustiger bíborosról szól, aki a nácik hatalomra kerülése után, még gyerekként katolizált. Lustiger a mindvégig megtartott zsidó identitás és a papi előmenetel ellentmondásai okozta kétségek között őrlődik, miközben papi karrierje megállíthatatlanul ívelt felfelé, a nyolcvanas évek első felében II. János Pál a tanácsadójává fogadja. A film nem csupán a rendhagyó téma miatt izgalmas, hanem azért is, mert egyrészt hitelesen ábrázolja Lustiger személyes – identitásválságából eredő – drámáját, másfelől betekintést nyújt a Vatikán problémáktól és rossz elgondolásokon nyugvó korabeli kommunikációjába, zsidóság és kereszténység viszonyát érintő elhibázott diplomáciai lépéseibe. Nem utolsósorban pedig beavatja a nézőt II. János Pál életébe.

A zsidó bíboros

Ezzel szemben kevésbé sikerült a Gustav Mahler, a modernitás lázában égő Bécs bohém zeneszerzője és a fiatal Alma Schindler viharos kapcsolatát bemutató Mahler a kanapén c. film, melyben Sigmund Freud, mint a férj különc terapeutája (és bizalmasa) szintén megjelenik. A film érdekessége, hogy a házaspár életét az alkotók világhírű kortársak, többek között Gustav Klimt, Alexander Zemlinsky szemszögéből láttatják ironikusan, illetve, hogy mítoszépítés helyett inkább hús-vér figurák megteremtésére törekedtek. Probléma viszont, hogy nem találták meg az egyensúlyt a komikus és a drámai elemek között, így az alakok kissé súlytalanok lettek.

Mahler a kanapén

Az idei fesztiválon több alkalommal is előtérbe került a válás, a párkapcsolati problémák. Az ezt feldolgozó filmek közül mindenképpen kiemelkedik a könnyedebb hangvételű Blumenthal, illetve a nők társadalomban betöltött szerepét/esélyeit boncolgató kamaradráma, a Gett, mely utóbbi a Cannes-i Filmfesztiválon is szerepelt, s nemrég Jeruzsálemben elnyerte a legjobb filmnek járó elismerést és közönségdíjat. A Blumenthal az amerikai Harold Blumenthal életére, de főként családjára fókuszál, akiknek mindennapjait a sikeres – és nem mellesleg elviselhetetlen – drámaíró, még halála után is képes befolyásolni. Ethan, Saul, Isaac és a többiek mind-mind neurotikus, csetlő-botló, szélsőségesen karikírozott figurák, akik elképesztő, de mégis ismerős szituációkban lépnek elénk, próbálnak érvényesülni. A nézőnek pedig mindvégig az az érzése, mintha a filmet maga Woody Allen rendezte volna.

Blumenthal

Szűkös és nyomasztó bírósági tér, feszes cselekmény, valamint remek színészi munka jellemzi a megtörtént esetet feldolgozó, Jeruzsálemben játszódó Gett-et, mely egy középkorú nő válási procedúrájának lenyomataként elkeserítő képet fest az áthidalhatatlan vallási szabályokról és a nők jelenkori, társadalmi kiszolgáltatottságáról. Viviane Amsalem „bűne” mindössze annyi, hogy képtelen együtt élni a férjével, aki, bár szintén elismeri, hogy a házasságuknak alapvetően semmi értelme nincs, mégis, a jobbára elavult tradíciókból önzése, illetve a külvilág nyomása miatt, öt év elteltével is csak súlyos kompromisszumok árán hajlandó a nőt elengedni. Az erős és még fiatal Vivianne-ból – az operatőri munka eredményeként – a film legvégére megtört, önmaga árnyékává váló nő lesz, a gyakori közelik minden esetben jól közvetítik a szereplők kendőzetlen érzelmeit, és teszik az alkotást olyannyira valóságossá, átélhetővé. A filmet a december 4. és 9. között megrendezésre kerülő Izraeli Filmhéten is meg lehet majd tekinteni.

Gett - A válólevél

Kódjátszma (színes, amerikai-angol dráma, 114 perc, 2014)

Rendezte: Morten Tyldum

Forgatókönyv: Graham Moore

Fényképezte: Oscar Faure

Szereplők: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong

Mahler a kanapén (színes, feliratos német dráma, 98 perc, 2010)

Írta és rendezte: Felix O. Adlon, Percy Adlon

Operatőr: Benedict Neuenfels

Szereplők: Johannes Silberschneider, Barbara Romaner, Karl Markovics

A zsidó bíboros (színes, feliratos francia dráma, 96 perc, 2013)

Rendezte: Ilan Duran Cohen

Írta: Ilan Duran Cohen, Chantal Derudder

Operatőr: Christophe Graillot

Szereplők: Laurent Lucas, Aurélien Recoing, Audrey Dana

Gett – A válólevél (színes, feliratos izraeli dráma, 115 perc, 2014)

Írta és rendezte: Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz

Operatőr: Jeanne Lapoirie

Szereplők: Simon Abkarian, Gabi Amrani, Dalia Beger

Blumenthal (színes, feliratos amerikai vígjáték)

Írta és rendezte: Seth Fisher

Operatőr: Zak Mulligan

Szereplők: Brian Cox, Laila Robins, Fred Melamed

Kapcsolódó cikkek

Efrájim Kishon életéről készítettek filmet Izraelben

2017.12.18.7 év ago
Efrájim Kishon (Kishont Ferenc) író, rendező életét mutatja be egy Izraelben készült, részben animációs dokumentumfilm. A filmet először a Jeruzsálemi Zsidó Filmfesztiválon mutatják be.

A sperma szentsége és az önkielégítés tilalma a ZsiFi utolsó napjának középpontjában

2017.12.02.7 év ago
A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál utolsó napjára egy tabudöntögető dokumentumfilmet, egy lélegzetelállítóan fényképezett, izgalmas történetet, illetve a fesztivál nyitófilmjét ajánljuk.

Szembenézés a német múlttal a ZsiFi negyedik napján

2017.12.02.7 év ago
A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál negyedik napjára két vígjátékot ajánlunk, valamint egy olyan filmet, amely egy újabb fontos szembenézés a német múlttal, igaz, ezúttal valamivel könnyebb hangvételben.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »