Hogyan lehetséges, hogy a „izraeli szépség” tipikus példája a kék szemű, szőke modell, Bar Refaeli? Elég egy gyors pillantás a hirdetőtáblákra, újságok lapjaira és a tévéreklámokra, a kép nagyon is „tiszta”: a mértékadónak tartott izraeli nőtípusban – a vékony, világos bőrű, hajú és szemű – európai és amerikai női szépségideál köszön vissza.
Az etióp származású modell, Tahounia Rubel életében az izraeli „Big Brother” valóságshow megnyerése volt a fordulópont. Hamarosan az April Cosmetics új reklámfilmjében találta magát. Együtt szerepelt Esti Ginzburg szőke modellel, aki a kozmetikai hálózat hivatalos arca volt már évek óta. Viszont a forgatáson Rubel hamar rájött, hogy szerepe a vártnál kevésbé ígéretes.
A Zarmon DDB reklámügynökség művészeti vezetője instruálta a modelleket: Ginzburg feküdt volna egy heverőn, szőkén, kissé kócosan. Rubel – szerepe szerint egy feketebőrű szobalányként vagy barátnőként – Ginzburg lábkörmeit lakkozta volna a filmecskében. A hirdetést záró szöveg – „tedd a szépséged szabaddá” – a rabszolgaság gondolatával akár még jót is tehet a termékeknek.
Rubel azonban nem volt hajlandó együttműködni a filmkészítőkkel, azt állítva, hogy a „történet” sértő és megalázó. Több mint egy órán át győzködték a filmesek, a rendező, sőt még a reklámügynökség képviselői is próbálták megértetni vele, hogy a hirdetés nem bántó rá nézve. A próbálkozások nem hoztak eredményt, így Ofer Refaelit, Rubel menedzserét hívták segítségül. Ő sikerrel járt: a körömlakkozás legyen kölcsönös, volt az ötlet. A lány ezt elfogadta és hajlandó volt folytatni a munkát.
Az April Cosmetics forgatásán történt incidens nem egyedülálló. Nem sokkal azelőtt, a Haaretz arról számolt be, hogy a Golf Kids termékeinek reklámjaiban a világos hajú és szemű gyermekmodellek erősen felülreprezentáltak. Az oktatási minisztérium honlapján világos bőrű, hajú és szemű – európaiaknak látszó – gyermekek képei tűntek fel, akár a Golf Kids reklámjaiban. (Később kiderült, hogy a képek egy külföldi ügynökségtől származtak.) Izzott a közösségi média, a dühödt kommenteket követően hamarosan meg is érkezett a bocsánatkérés, a képeket – „semleges” arcokkal – kicserélték.
Ezek az apró incidensek „összeadódnak”. Hová tűntek a barna topmodellek? Hogyan lehetséges, hogy a „izraeli szépség” tipikus példája a kék szemű, szőke modell, Bar Refaeli? Elég egy gyors pillantás a hirdetőtáblákra, újságok lapjaira és a tévéreklámokra, a kép nagyon is „tiszta”: a mértékadónak tartott izraeli nőtípusban – a vékony, világos bőrű, hajú és szemű – európai és amerikai női szépségideál köszön vissza. Ez igaz a Fox, Renoir, H&O és Golbary divatházakra. Úgy tűnik, csak a Castro „használja” bátrabban az igazi izraeli karaktereket is.
Moti Reif egy „feketeöves” rendezvényszervező, számos izraeli divathét gazdája volt az elmúlt években. Azt mondja, ő maga a „sokszínűségre” törekszik az általa szervezett divatbemutatókon, de sajnos tényleg kevés a sötét bőrű modell Izraelben. Büszke arra, hogy egyes, nem világos bőrű modellek – mint például Shani Zigron vagy Titi Aynaw – az ő rendezvényeinek sztárja.
Zigron egy tökéletes ellenpéldája a helyi divat fehér bőr–világos haj–kék szem szentháromság orientált világának. 18 éves és olyan márkák vezető modellje volt eddig, mint a Becca, az ASOS vagy a Gottex. Rojtosra koptatta a kifutókat, képeivel tele vannak a legnépszerűbb magazinok, viszont jól emlékszik a kezdetekre, amikor kevésbé bízott magában és a szépségében. „Nagyon nehéz volt betörni erre a területre Izraelben” – mondta a Ra’ananában született modell. Kinézetre olyan volt, mint sok más izraeli, de az iparág éceszgéberei, a stylistok és a fotósok főként a világos bőrű, szőkékre buktak. Munkát keresve legtöbbször azt az obligát választ kapta, hogy inkább a szőkéknek áll a pálya. A fordulat éve 2012 volt a lány életében, elvállalt egy munkát Londonban. Az első nemzetközi kampány után már Izraelben is sokkal kapósabb lett.
A helyi divat nagyasszonya, Betty Rockaway saját modellügynökségének (Image Models Agency) alapítójaként számos színésznő útját egyengette, szerinte sok ismert sötét bőrű modell, végül feladta és világosabbra festtette a haját. Rockaway elmondta azt is: sötét bőrű és hajú modelljei elsősorban külföldön találtak munkát. „Ronit Elkabetz színésznőt például soha nem választották vezető modellnek egyetlen kampányban sem” – tette hozzá.
Persze vannak sötét bőrű modellek, mint például a Moran Atias, akit nemrég választott a kampányához a Honigman divatlánc. Atias és Zigron esete hasonló. Miután az olasz szórakoztatóipar – és később Hollywood – üdvöskéje lett, az izraeli szakma is befogadta, és lett egy helyi márka arca. Rockaway megjegyezte: Rana Raslan, az egyetlen arab származású Miss Izrael alig tud érvényesülni. Az etióp modellek az izraeli divatgyár gyenge láncszemei, a mizrahi (arab vagy muszlim) országok zsidó közösségeiből jövők alig járnak jobban náluk, az arab modell pedig teljesen hiánycikk.
Shlomi Hatuka költő és aktivista szerint ez nem véletlen. „Tisztán látszik az összefüggést a mizrahi modellek reklámokban való jelenléte és a döntéshozók világlátása között” – állította. „Moran Atias színésznő és modell úgy viselkedik, mintha ő lenne a legfőbb, megfellebbezhetetlen orákulum.” Hatuka igen aktív a közösségi médiában, szakmányban tölti fel a Facebookra és frissíti a különböző kampányok képeit. Szinte mindegyiken az európai típus a domináns. „A hirdetések képein látható „tökéletes szépség” a sikerességet is sugallja. A fehérbőrű – askenázi – nő mítosza nagyon is mesterkélt Izraelben. Hatalmas a szakadék a kreált, idealizált szépség és a mizrahi szépség között.”
Forrás: haaretz.com