A kápárá során egy kakast vagy egy tyúkot forgatnak az emberek a fejük fölött, így adva át nekik szimbolikusan a bűneiket, majd utána az állatot levágják. Idén Izraelben több kísérlet is volt a betiltására az állatvédők és a szekuláris zsidók nyomására.
Oberlander Báruch, a Budapesti Ortodox Rabbinátus vezetője, a Chabad Lubavics irányzat magyarországi megteremtője és gyermekei kápárá szertartást rendeztek jom kipur előtt Budapesten.
Régi zsidó szokás a jom kipurt megelőző napon tartott kápárá szertartás. Ennek során egy kakast vagy egy tyúkot forgatnak az emberek a fejük fölött, így adva át nekik szimbolikusan a bűneiket, majd utána az állatot levágják. Vannak, akik ezt a szertartást a szegényeknek adott adománnyal, a cedákával helyettesítik, de Izraelben sokan tartják magukat a kápárá hagyományához.
Izraelben a szertartás megrendezése idén veszélybe került. Ugyanis egy új izraeli rendelet szerint az állatok szállítását a baromfitelepekről kizárólag a vágóhidakra engedélyezik, minden más úti cél tilos. A rendelet a higiéniát és az állatokkal szembeni kíméletes bánásmódot szolgálja, ugyanakkor veszélybe sodorta a kápárá szertartás megtartását, melyet otthon, az udvarokon, a piacokon és másutt tartanak.
Jaakov Aser rabbi, a ‘Jahadut HaTora’ vallásos párt parlamenti képviselője, kérvényezte, hogy adjanak lehetőséget arra, hogy ezt a hagyományos szertartást megtarthassák a törvény keretei közt, és ügyelve arra, hogy az állatoknak szükségtelen szenvedést ne okozzanak.
Az Állatorvosi Szolgálat engedélyezte, hogy a jom kipur előtti napon azokra az előre meghatározott helyekre is lehessen baromfit szállítani, ahol kápárá szertartásokat szeretnének végezni.
Izraelben azonban úgy tűnik, mégsem telt el botrány nélkül jom kipur előestéje. Több száz zsidó ortodox tüntetett Jeruzsálem belvárosában az izraeli kormány ellen, mivel a szekuláris izraeliek és az állatvédők nyomására a kormány betiltotta a nyilvános kápárát, és arra kérte az ortodoxokat, hogy ezt otthon vagy a vágóhidak közelében tegyék meg.
A szertartás még a vallásos közösséget is megosztja, nem mindenki tartja elfogadhatónak és követendőnek. Ám a rendeletet mégis komoly indulatokat váltott ki. Több rabbi is tüntetésre szólította fel a gyülekezetét. Szerintük ugyanis diszkriminatív és vallásellenes a törvény, mivel akadályozza őket a szabad vallásgyakorlásban.