Velünk már megtörtént 2.

Halljunk bármilyen sokat az antiszemitizmusról, többé már nem mi vagyunk a diszkrimináció és gyűlöletbeszéd fő célcsoportja. A kihívások, melyekkel a muszlim közösség szembesül, ismerősek nekünk, zsidóknak. Valaha mi küzdöttünk hasonlóképp az elismertségért, egykor mi voltunk, akiknek kultúrája ellen a sajtó folyamatos propagandát fejtett ki, volt idő, mikor a mi életünk volt veszélyben az utcákon. Alább Langer Ármin írásának második részét közöljük.

Úgy vélem, az iszlám állami elismerése akkor következhet be, amikor az erről a vallásról festett kép megváltozik. A valósághoz hívebb ábrázolás megteremtésének célja mozgatta Salaam-Schalom Initiative nevű aktivista-csoportunkat, amikor videóinterjúkat készítettünk a nagyszámú bevándorló lakhelyéül szolgáló berlini Neukölln városrészben élő muszlimokkal. Interjúalanyaink elmondták, hogy sértve érzik magukat a kijelentés által, amely miattuk nyilvánítja a negyedet zsidók számára veszélyessé. Elmondták: hozzánk hasonlóan a pluralizmus és békés együttélés értékeire vágynak, korántsem olyan feszültségre, mint amit a rasszista, iszlámellenes megnyilvánulások okoznak.

Beszéltek mindennapi nehézségeikről is, amelyekről ritkán hallunk; nemcsak azokról, amik az iszlám jogi el nem ismertségéből származnak, hanem a hétköznapokon előforduló iszlamofób incidensekről is. Ezek az iszlámnak abból az egyoldalú és félrevezető ábrázolásából fakadnak, amely az európai közbeszédben uralkodik.

A vezető európai sajtó soha nem számolt be azokról a muszlimokról, akik anyagi hozzájárulásukkal mentettek meg egy angliai zsinagógát a megszűnéstől. Nem ejtett szót az Egyesült Államok-beli közös muszlim-zsidó-keresztény béke-istentiszteletekről. Elmulasztotta megemlíteni az imámokat, akik az Auschwitzban megöltek lelkéért imádkoznak. Elfelejtett tudósítani az Egyesült Királyságban muszlimok által szervezett anti-terrorista ifjúsági táborokról. És – hála Istennek – még számos olyan esetet tudnék fölsorolni, amiről a média szólhatott volna.

Imádnak viszont beszámolni az iszlám terroristatámadásokról és a nők elnyomásáról a muszlim társadalomban. Az ábrázolás, amit egy erőszakos, hímsoviniszta vallásról kapunk, igazolja, miért is nem ismerhető el az a kereszténységgel és a judaizmussal egyenlőként. Ugyanakkor statisztikák bizonyítják, hogy az Európában elkövetett terrorcselekmények mindössze 1 százalékának van iszlám háttere (ugyanez a ráta az Egyesült Államokban 6 %). Egyébként az öt legnagyobb, muszlim többségű államból négynek már volt női elnöke, nem úgy, mint a legtöbb európai országnak vagy az Egyesült Államoknak.

Egy másik esemény, amiről a vezető német sajtó mindig beszámol, az Al-Quds felvonulás. Ez eredetileg a palesztinokkal való szolidaritási rendezvény, de a közbeszédben az iszlám antiszemitizmusának jelképévé vált. A média minden évben tudósít arról, hogy a berlini esemény résztvevői antiszemita jelszavakat skandáltak, ezt használja fel újra és újra annak alátámasztására, hogy a muszlimok antiszemiták. Ezzel mindössze egy aprócska probléma van: a Németországban élő 5 millió muszlim közül mintegy ötszázan vesznek részt ebben a menetben. Pontosan 0,0001 százalék. Ennek a 0,0001 %-nak a viselkedése alapján konstruálja a német sajtó azt a képet, amely a muszlimokat antiszemitának és agresszívnek mutatja.

Hasonló ez ahhoz, mint amikor az antiszemiták előveszik a sztereotípiát, mely szerint a zsidóknál a fiúcsecsemő körülmetélése után a rabbi kiszívja a sebből a vért. Valóban vannak a periférián kisszámú zsidó fundamentalista csoportok, ahol előfordul ilyen gyakorlat, ez azonban kb. 0,0001 százalék. Vajon miért nem ejtenek szót a többiekről? A kultúra fősodrától eltérő jelenségnek primitívként és potenciális veszélyforrásként való ábrázolása a faji esszencializmus ősrégi trükkje.

Mondhatnánk, hogy a reprezentáció csak szimbolikus kérdés. Ne felejtsük el azonban, hogy ez a hamis ábrázolás iszlámellenes cselekedetekhez vezet. Németországban például évente kb. 300 ilyen eset történik. Vezethet olyan tragédiákhoz is, mint az a mészárlás, amelyet Breivik követett el 2011-ben a norvégiai Utoya szigetén lévő baloldali ifjúsági táborban, ahol 77 embert, főleg gyerekeket ölt meg – mint mondta, azért, hogy „megóvja Európát a muszlim hódítástól”.

Egy francia muszlim nő, aki nap mint nap szembesül iszlámellenes inzultusokkal, egy interjúban úgy fogalmazott: „Azt hiszem, már értem, min mentek keresztül a zsidó nők a náci megszállás alatt a razziák alkalmával. Ha kiléptek az utcára, azonosíthatóak voltak, kiszemelhetőek, becsmérelhetőek. Most velünk történik ugyanez.”

Hiszek abban, hogy az iszlamofóbia különféle formái elleni küzdelem – Németországban és másutt – és az a munka, amit azért végzünk, hogy az iszlámot az európai kultúra fő áramlatának részeként elismertessük, a muszlim-bevándorló közösségekben tapasztalható antiszemita előítélet csökkenéséhez is el fog vezetni. Amikor Berlinben egy közös zsidó-muszlim társadalmi aktivizmus projekt keretében éppen egy mecsetben voltam, érkezett egy muszlim vendég Ugandából, aki korábban soha nem találkozott még zsidóval. Valami elképzelése ugyan volt arról, milyenek lehetnek a zsidók, de a jobboldali izraeli politikai narratíva következtében ez a kép nem volt túl kedvező. Ámultan tapasztalta, hogyan működnek együtt zsidók és muszlimok itt a mecsetben, és lelkesen készült arra, hogy hazájában is kapcsolatba lépjen a zsidó közösséggel.

Aranyszabály

A Tóra középpontjában a következő sor áll: „Szeresd felebarátodat, mint tenmagad”. Ahogyan a Talmud egyik fő bölcse, Akiva rabbi mondta, ez a tanítás a judaizmus legfontosabb része – minden más csak magyarázat. Ez az aranyszabály egyesít minket, hiszen mindnyájunk számára érvényes. Az iszlámban Mohamed próféta tanításai között szerepel: „Egyikőtök sem hisz igazán, amíg nem azt kívánja a testvérének, amit magának is.” A kereszténység, a buddhizmus, a hinduizmus, a szikh vallás éppúgy erre tanít, mint számtalan világi forrás.

Tegyük magunkévá ezt az etikai követelményt. Ismerjünk rá saját magunkra felebarátainkban, az iszlám követőiben, és dolgozzunk velük együtt azért, hogy felülkerekedjünk a nehézségeken, hogy eljöjjön az idő, amikor a muszlim és a zsidó közösség egyenlő elismertséget élvez Németországban és egész Európában.

A cikk első része itt olvasható.

(A cikk eredetileg a Times of Israel blogján jelent meg angol nyelven)

Még több Kibic

Zsidókra vadásztak, hogy meglincseljék őket

2023.10.30.1 év ago
Pogrom közeli állapotok alakultak ki az Oroszországhoz tartozó dagesztáni Mahacskalában, amikor palesztin-barát „tüntetők” megrohanták a repülőteret izraeli „menekültek” után kutatva.

Az első síita imám, aki Auschwitzban tisztelgett a holokauszt áldozatainak emléke előtt

2019.02.05.6 év ago
Mohamad Tawhidi, egy reformista síita imám ellátogatott az auschwitzi haláltáborba, hogy ott emlékezzen meg a holokauszt áldozatairól.

A zsidókat inkább, a muszlimokat kevésbé fogadnák el családtagként Magyarországon

2018.10.31.6 év ago
Egy új felmérés szerint a magyarok jobban elfogadnák a zsidókat, mint a muszlimokat a családjukban. Kelet- és Nyugat Európa között pedig hatalmas szakadék tátong a zsidók és a muszlimok elfogadásának tekintetében.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »