A legjobbak titkos küldetése és a kollektiv Büntetés – Küldj magadnak (selách lechá)

Mi az hogy “magadnak” “לְךָ lechá”? Reflektálásról van szó? Felderítjük a terepet, hogy tudjuk mi és főleg ki vár ránk? Képesek vagyunk túlélni? Le tudjuk győzni az ellenségeinket? Képesek vagyunk bízni magunkban? Rá tudjuk bízni sorsunkat az Örökkévaló akaratára? Vajon bátrak vagyunk-e és elhivatottak?

Izrael tizenként törzséből egy-egy küldöttet bíznak meg azzal a feladattal, hogy kutassák fel az Ígéret Földjét. Ám a tizenkét küldöttből tíz azt mondja, hogy “Nem mehetünk fel az ellen a nép ellen, mert erősebb az nálunknál”, az egyik azt mondja a föld jó, de mégis lebeszéli a közösséget arról hogy küzdjenek meg érte. A rossz hírek hallatára a demoralizált tömegben kitör a pánik, az emberek zúgolódnak és hitetlenkednek, mondják, hogy semmi esélyük és hogy jobb lett volna, ha Egyiptomban maradnak rabszolgának. Gyülekeznek, hogy arról döntsenek, ki fogja őket visszavezetni Egyiptomba, a rabszolgaságba. Innentől már a félelem, a harag és a bosszúság mérgezi a légkört.

Jehoshuah és Kaleb viszont egy óriási szőllőfürttel térnek vissza az Ígéret Földjéről, hogy megmutassák Izrael fiainak, milyen termékeny a föld. A megdühödött tömeg viszont nem akar hinni nekik, éppen arra készül, hogy megkövezzék őket, amikor a gyülekezett sátrában megjelenik az úrnak dicsősége mindenki szeme láttára, és megbünteti azokat, akik demoralizálták az embereket. A kételkedők soha nem fognak belépni a szentföldre, az atyák álnokságainak következményeit még a harmadik és a negyedik nemzedék is ízlelni fogja.

Soha nem fognak belépni a szentföldre.

Igen kemény büntetés ez, főleg azért, mert több generaáión át öröklődik.

Ezen a ponton robban ki a zsidó világban az óriási vita a bűn örökléséről, és egyszerre szólal meg bennem az igazságérzetem – tiltakozik az igazságtalanság ellen!

De valóban igazságtalan ez?

Mózes és Izrael fiainak története legtöbbször a közösségben felmerülő nehézségekre hívja fel a figyelmet. Itt is ez történik.

A közösség mechanizmusa és dinamikája érzékeny a demoralizáló retorikára, úgymond labilis, ha a közösség elveszíti a célt szem elől, és nincs többé semmi, ami azt összefogná. A hibák általában végzetesek, nehéz vagy lehetetlen őket kijavítani. A közösségnek viszont mindenki része, annak bukása tehát mindenki bukásának tekinthető.

Nagyon fontosnak tartom ezt a tanítást a mi korunk számára, hiszen a mai világban inkább az individualizmus érvényesül és a közösségeknek egyre nehezebb megmaradniuk.

Érdemes szemügyre venni saját közösségeinket, a legnagyobbtól a legkisebbekig. Egy ilyen közösség például az ország, amelyben élünk, vagy a család, amelyben felnőttünk. Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy lehetséges-e az, hogy esetleg mi is bizonyos dolgokban inkább a rosszat látjuk? És mi lenne, ha ez nem így lenne? Fel tudjuk ismerni a realizmus és a demoralizáló, demotiváló beszéd között húzódó határt?

Mikor bátorítottunk utoljára valakit és bennünket ki bátorít?

Hogyan tudjuk megőrizni a bátorságunkat és hitünket minden jóban?

Hogyan látjuk meg az életben a lehetőségeket és nem a buktatókat? Az emberekben a jót és nem a rosszat!

Shabbat Shalom!

Nina Simone: Eretz Zavat Chalav U’dvash

eretzzavatchalavudvash #ninasimone “Eretz Zavat Chalav U’dvash” performed by @NinaSimoneMusic Recording session: Studio, November 25, 1962 in NYC

Kapcsolódó cikkek

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.6 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.9 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »