Ami a pogánykodás mögött áll

A Tóra egy sivatagi démonnak való áldozást követel meg, miközben éppen ez a hetiszakasz tiltja a sivatagi démonoknak való szolgálatot. Hogy is van ez?

„7. (…) vegye a két bakot, állítsa azokat oda az Örökkévaló  elé (…). 8. És vessen Áron a két bakra sorsot, egyik az Örökkévalóé legyen, másik Azazelé. 9. És áldozza föl Áron a bakot, mely az Örökkévalóé lett (…) 10. Azt a bakot pedig, mely Azazelé lett, (…), hogy engesztelést szerezzenek vele, küldjék el azt Azazelnek a pusztába.” (3Móz 16:7-10)

Hetiszakaszunkban megannyi szentnél szentebb szertartás leírása között egyszer csak egy, a modernkori olvasó számára kicsit bizarrnak tűnő rituáléra lehetünk figyelmesek. Az engesztelőnapon (héberül: jom haKippurim) összegyűlik Izrael népe, szándékosan és nem szándékosan elkövetett bűneiket megbánják, majd a főpap közvetítésével vétkeiket egy szerencsétlen bak képében a sivatagba küldik.

A rituálé tartalmaz sorsvetést, kézrátételt, már ez önmagában emlékeztethet egy Ezo TV-műsorra: és akkor fölmerül a Tóra egyik legtitokzatosabb tulajdonneve, ami sehol másutt nem fordul elő a héber nyelvemlékekben. Ez Azazel neve.

„És vessen Áron a két bakra sorsot, egyik sors legyen; az Örökkévalóé, a másik sors; Azazelé.” (3Móz 16:8) – Ki az az Azazel? Első hallásra úgy tűnik, mintha az Örökkévaló konkurense lenne, vagy legalábbis egy vele megközelítőleg azonos erejű játékos. Igen ám, csak hogy a zsidó kánonban mindössze ebben a történetben szerepel a neve. Mármint az askenázi-szefárdi zsidó kánonban, mert az etióp zsidók által kanonizált Enoch első könyve elég egyértelmű utalást tartalmaz Azazel kilétére: „Az egész világ megrontatott Azazel tanításainak nyomán: hozzá köthető minden bűn.” (1Enoch 10:8) Az etiópiai zsidó hagyomány szerint Azazel tanította meg az emberiségnek, hogyan  készítsenek fegyvereket, szépítkező szereket stb. – az iszlámban pedig Azazel (arabul: ‘Azāzīl) nem más, mint maga a Sátán, Iblisz.

Noha vannak többen, akik a szót szigorúbb monoteista szemmel nézik (pl. Rási Azazelt mint hegyet képzeli el), az etióp zsidó-muszlim vonalon halad több mainstream zsidó bölcs is: Ibn Ezra és Nachmanidész szerint Azazel a sivatagban lakozó démon.

Álljunk meg egy szóra! A Tóra egy sivatagi démonnak való áldozást követel meg? Hiszen pont ez a parasa írja elő, hogy „ne áldozzák többé áldozataikat a bakoknak” (3Móz 17:7), és tiltja meg a sivatagi démonoknak való szolgálatot. Ráadásul a hetiszakasz második fele éppen olyan szokásokat nem enged meg, amelyek a környező népek hagyományaihoz tartoznak – a bűnbak intézménye pedig abszolút bevett szokás volt e korban Babilóniában és más antik közel-keleti kultúrkörökben is.

A konfliktus feloldásához hívjuk Nachmanidészt segítségül. Nem, ő sem fogja megcáfolni a démonok és szatírok létét.De magyarázatot tud adni a rituálé értelmére: szerinte e ceremónia arra hivatott, hogy megszabaduljunk a bűnöktől, és azokat visszaküldjük az eredetükhöz. Mindez szimbólum, és a hangsúly azon van, hogy bűneinkkel tisztában legyünk, azokat megbánjuk – és ha lehet, jóvátegyük.

Ahogy Maimonidész mondja: „Fölszabadítottuk magunkat korábbi tetteink alól, tüntesd el őket hátunk mögé, és annyira távol tőlünk, amennyire csak lehet.” (Tévelygők útmutatója 3:46)

Mindezt belátva elmondhatjuk, hogy a Tóra bűnbakja pont az ellenkezője a mai nyelvben használt bűnbak szónak: ma a bűnbak az, akire vétkeinket rávetítjük, akit felelőssé teszünk saját hibáinkért – a Tóra bűnbakja viszont éppen azért létezik, hogy ez ne történjen meg, hogy igenis vállaljunk felelősséget tetteinkért.

 

Langer Ármin

A berlini rabbiszeminárium rabbijelöltje. 2013-ban végzett filozófia-vallástudomány szakon az ELTE-n, a Szim Salom Progresszív Zsidó Hitközség vezetőségi tagja, a Limmud önkéntese. 2012 és 2013 nyarán a jeruzsálemi Conservative Yeshiva intézményében tanult, 2013 ősze óta pedig a berlini Abraham Geiger Kolleg rabbiképzőn rabbijelölt, valamint a Potsdami Egyetemi zsidó teológia szakos hallgatója.

Kapcsolódó cikkek

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.6 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.9 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »