Ez nem egy személyes eszmefuttatás

A film csak a bibliai szöveget vette figyelembe, semmi más nem számított, mondja Darren Aronofsky, a Noé rendezője. A film ennek ellenére sok vitát kavart. Keresztény csoportok a bibliai történet laza kezelése miatt ágálnak, egy sor iszlám világbeli országban pedig már be is tiltották a produkciót. Bár ki tudja, talán ez a felhajtás csupán egy jól működő marketing gépezet munkája? A film itthon főként negatív kritikákat kapott. Exkluzív interjú a rendezővel.

Aronofsky és Crowe

Mitől ennyire időtállóak ezek a történetek?

Ezek igazi szuperhős-filmek és egyben rendkívüli történetek.

Nem aggódik, hogy vitákat generál majd a film vallási témája?

Nem, mert a film végig tiszteletben tartja a szöveget, a történetet nem mi találtuk ki. Természetesen van benne értelmezés, mert maga a szöveg összesen négy bekezdés, és Noé soha sem szólal meg benne. Én hiszek abban, hogy ez a film tökéletes terep lesz arra, hogy a hívőket és a nem hívőket összehozza, és párbeszédet indítson a két oldal között.

Az ön hite is megjelenik a film szellemiségében?

Nem fontos, hogy én mit hiszek. Számomra csak a szöveg volt fontos, és hogy ezt életre akarom kelteni. Ez nem egy személyes eszmefuttatás, a szöveg valósága és igazsága az, amit az emberek a moziban látni fognak.

Milyen témákat emelt át az eredeti történetből?

Igaz történetként fogtam fel a bibliai szöveget, és ezt próbáltuk értelmezhetővé és átélhetővé tenni a 21. századi közönség számára. Szerintem Noé történetében egy csomó olyan téma van, ami nagyon szorosan kapcsolódik ahhoz, ami itt, ma körülöttünk zajlik. Ott van például a vallásos hit, hogy “hisz-e az ember, vagy nem”.

Darren Aronofsky

Mikor kezdte el érdekelni Noé története?

Érdekes, az egész egy verssel kezdődött, amit 13 éves koromban írtam. Volt egy nagyszerű angol tanárom, aki azt kérte tőlünk írjunk egy verset a békéről. Én Noéról írtam egy verset.

És mi tartott ilyen sokáig?

Ez az emberiség egyik legősibb története, mindhárom nagy vallás – a zsidó, a muszlim és a keresztény – ismeri. A világ összes kultúrája hallott Noéról, és sokuknak van saját özönvíz történetük. Van ebben a történetben valami mélyen emberi. Nem véletlen, hogy még senki sem próbálkozott a megfilmesítéssel, a Noé tele van csodákkal, amelyeket nagyon nehéz lett volna 1990 előtt technikailag megvalósítani.

Milyen volt Russell Crowe-val dolgozni?

Ő egy nagyon okos színész. Ki kellett vívni a tiszteletét. Nem bírja a mellébeszélést, muszáj válaszolni az általa felvetett kérdésekre. Nem érdekli, mi mindent csináltál, honnan jöttél, be kell neki bizonyítanod, hogy érted a dolgod. De ezzel egyébként nincs is semmi gond.

Miért Russell lett Noé?

Nagyon nehéz volt erre a szerepre színészt találni. Olyan embert kerestem, aki hitelesen tud megtestesíteni egyfajta erőt, másrészt végtelenül tisztességes, és még megható is tud lenni. Noé egy igaz ember volt a maga idejében. Nagyon érdekes, hogy a teológia azt mondja, egy igaz embernek egyszerre kell igazságosnak és megbocsátónak is lenni. Ezt a problémát minden szülő ismeri: ha túl szigorúak, vagyis túlzottan az igazságra helyezik a hangsúlyt, akkor azzal ártanak a gyereknek. Ha túl megengedőek, akkor pedig elkényeztetik. Nekem egy olyan emberre volt szükségem, akiben mindkét oldal jelen van.

A filmet Izlandon forgatták, hogyan találták ezt a helyszínt?

Évekkel ezelőtt szerettem bele az országba, amikor a Pi-t bemutattuk Izlandon. Összebarátkoztam néhány izlandival, úgyhogy évek óta visszajárok oda. A szigeten autózgattam és a Noén gondolkodtam, amikor eszembe jutott, egyrészt ősi ez a föld, másrészt a tektonikus mozgások miatt a láva gyakran feltör Izland felszínére, és újabb és újabb friss rétegeket hord rá. Ez egy új világ, ősrégi hangulattal. És akkor arra gondoltam, nagyon jó lenne ezt az ősi történetet az egyik legfiatalabb földdarabon leforgatni, talán ilyen lehetett a világ akkoriban.

És mi a helyzet a bárkával?

A bárkát New Yorkban, Long Island északi részén építettük meg. A film látványában Long Island, New York és Izland olvad össze.

A bárka külső és belső látványelemeit megépítették. Miért nem volt elég a számítógépes animáció?

A színészek nagyon értékelik a megépített díszletet. Hiába minden képzelőerő, a színésznek sokkal nagyobb segítség egy valódi farönkökön egyensúlyoznia 10-12 méter magasban, mintha egy zöld háttér előtt kell ugyanezt imitálni.

Egy másik bibliai történet is nemsokára mozikban lesz. Felhívta már Ridley Scott-ot az Exodus miatt?

Nem. (nevet) Beszéltem Peter Chernin-nel, az Exodus producerével, mert korábban érdeklődtem a forgatókönyv iránt. Kíváncsi vagyok a filmre, nagyon szeretem Ridley-t, ő az egyik kedvencem. Számomra már az is megtiszteltetés, ha együtt említenek vele egy cikkben.

Kapcsolódó cikkek

A Lefkovicsék gyászolnak is díjat kapott a Tony Curtisről elnevezett filmfesztiválon

2024.09.25.3 hét ago
A Mátészalkán első alkalommal megrendezett Tony Curtis Nemzetközi Filmfesztiválra tizenhét országból összesen száz nevezés érkezett.

Egy felkavaró társasutazás

2024.09.23.3 hét ago
Gazdag Gyula 1984-es Társasutazás című filmje még annál is megrázóbb, mint amire számítani lehet. A Budapesti Klasszikus Film Maratonon most újra levetített film kapcsán Borbás Gergő, a Bálint Ház kreatív igazgatója beszélgetett a rendezővel, Kardos Péter főrabbival és Róna Ivánnal.

A holokauszt emléke a Budapesti Klasszikus Film Maratonon

2024.09.13.4 hét ago
Különleges vetítések, beszélgetések, előadások szeptember 17-22. között a Budapesti Klasszikus Film Maratonon.

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »