Az 1930-as években Magyarországon egyetlen nemzetközileg jegyzett autóversenyző volt: Hartmann László, aki az arisztokrata aranyifjakhoz hasonlóan Maseratikkal versenyzett egy időben. Az arisztokrata riválisok szemét igencsak csípte, hogy az egyszerű zsidó festékkereskedő családból származó Hartmann tehetségesebb volt, s jobb eredményeket ér el, mint ők.
2011. szeptemberében a Millenáris kerékpárpályán megrendezett oldtimer-összejövetelre igazi nemzetközi mezőny érkezett: Csehországból egy Amilcar, Ausztriából egy Bugatti, Svájcból pedig egy Maserati vendégszereplését ünnepelhettük. Utóbbi, az 1934-ben gyártott 8CM vastapsot kapott, amikor tulajdonosa körözni kezdett vele a betonteknőben. Az idén már nyolcvan éves versenyautó életének java részét ugyanis Magyarországon töltötte, 2007-ben vásárolta meg Kurt Häsler svájci gyűjtő.
Hartmann nyomában
Ma már pontosan nem lehet rekonstruálni, de elejtett megjegyzésekből, visszaemlékezésekből sejthető, hogy az arisztokrata aranyifjak szemét igencsak csípte, hogy az egyszerű zsidó festékkereskedő családból származó Hartmann tehetségesebb volt, s jobb eredményeket ér el, mint ők. Az 1930-as években Magyarországon ő volt az egyetlen nemzetközileg jegyzett autóversenyző.
E generáció egyik jeles képviselője volt gróf Festetics Ernő, aki a nagy múltú Festetics család tolnai ágához tartozott. Édesapja, Festetics Sándor Károlyi Mihály sógora, egykori honvédelmi miniszter, majd a Magyar Nemzeti Szocialista Párt képviselője volt. Az 1915-ben született gróf Festetics Mária József Ernő tetteire, kicsapongásaira, vadóc életmódjára 1934–35-ben figyeltek fel a lapok.
Ernő a sportban az akkori divatot követte: teniszezett, síelt, s természetesen egy idő után belekóstolt az autóversenyzésbe is. Ő és testvére, Miklós a harmincas évek második felében jelent meg a pályákon. Dégi birtokuk jövedelméből szinte bármilyen autóra futotta. Kezdetben egyszerű Forddal próbálkoztak, 1937-re azonban megérett a döntés: olyan járműre van szükség, amellyel Hartmann László nyomába eredhetnek, s amellyel a nemzetközi színtéren is versenyképesek lehetnek.
Így került a képbe egy Maserati 8CM-3000. 1937. tavaszán Festetics megvásárolta a három éves, de egyáltalán nem elhasznált Maserati 8CM-et. A nemzeti elkötelezettségű fiatalember piros–fehér–zöldre fényezte a versenyautót. 1937. áprilistól augusztusig különböző nemzetközi GP-futamokon indult, ám vagy nem ért célba, vagy valahol a középmezőnyben végzett. 1937 nyarától hazai pályákon villogott a háromliteres monstrummal, a Gömbös Gyula-emlékversenyen, a Dobogókőnél megrendezett hegyi versenyen és a gyóni rekordnapon is figyelemre méltóan szerepelt.
1938-ban a Maserati megjelent a Budapesti Nemzetközi Automobil-kiállításon. Festetics Ernő azonban ekkorra már megunta a küzdelmet a kezes báránynak egyáltalán nem nevezhető versenyautóval, s egy divatosabb (de szerényebb) BMW 328-ra tért át. A családi istállóban ezenkívül szerepelt Alfa Romeo és egy még kisebb, filigrán BMW 319 is.
Hartmann Maseratijai
Festetics Ernő mellett legeredményesebb nagydíjversenyzőnk, Hartmann László is használt Maseratikat. 1930-ban Bugattival kezdte nemzetközi pályafutását, az 1935-ös évad során váltott, s egy kölcsönbe kapott Maserati 8CM-mel indult, amelyet sokan összetévesztenek a Festetics-féle Maseratival.
Hartmann a Tunéziai Nagydíjon hetedik lett, majd rajthoz állt az AVUS, az Eifel, a chimay-i és a comminges-i pályákon megrendezett futamokon, utóbbin harmadik helyen futott be. Hazatérve a Dobogókői Hegyi Versenyen két kategóriában is első helyezést ért el. A gyóni rekordnapon több sebességi rekordot állított fel.
Tehetségére felfigyelt a Maserati gyár, s 1936-ban több futamra benevezték egy Maserati 6CM-mel. Hartmann ugyanezzel a monopostóval jelent meg az 1936-os Magyar Nagydíjon, ahol hetedik helyen végzett. Utóbbi rendezvény alig egy héttel az Eifelrennen után került sorra, így az edzéseken Hartmann még a német verseny rajtszámát viselte.
Az 1937-es évadra a Maserati egy korábban Tazio Nuvolari által használt 6C/34-et adott, amelyet Hartmann piros– fehér–zöldre festett. Az AVUS pályán rendezett Német Nagydíjon hatodik lett, csak a sokkal jobban támogatott gyári pilóták tudták legyőzni. Hartmann ekkor már befutott versenyzőnek számított: a Maserati több futamon is félhivatalos csapattagként szerepeltette, s fizetést is adott neki a versenyzésért.
A Mercedes-Benz és az Auto-Union Ezüstnyilaival szemben nem sok esélye volt, ezért a hatalmas 6C/34 mellé beszerzett egy kisebb, másfél literes 4CM versenyautót is. Vett még egy 2,5 literes motort, így hegyi futamokon is versenyképes maradt.
Hartmann László 1938. május 16-án a Tripoli Nagydíjon szenvedett halálos balesetet.
Forrás: totalcar.hu