A zsidóság egy

A Találkozás Sátrának építésében minden zsidó részt vett az Örökkévaló parancsára. Mert lehetünk vallásosak vagy nem-vallásosak, cionisták, posztcionisták vagy anticionisták, választottuk a judaizmust vagy beleszülettünk; mindegy. Egy számít: mindahányan a zsidó civilizáció tagjai vagyunk. Vajákhél hetiszakasz.

„Összegyűjtötte (váJákhél) Mózes Izrael gyermekeinek egész közösségét és szólt hozzájuk: Ezek azok a dolgok, amiket az Örökkévaló megtenni megparancsolt.” (S’mot 35:1) – Az Örökkévaló első utasításában szócsövén, Mózesen keresztül felszólítja az egész közösséget a szombat megtartására, majd mindahányukat bevonja az építkezésbe. A nők, amint meghallották a szót, összegyűjtötték karláncaikat, gyűrűiket, ékszereiket, hogy beolvasszák az aranyat a Sátorhoz. A férfiak egy halomra hordták a bőröket és az ezüstöt, és mindenki, akinél fa-anyag volt otthon, azt a közösség részére felajánlotta. A Tóra szavaival: „És jöttek, minden ember, akit szíve rávitt és mindenki, akit lelke arra ösztönzött, elhozták az Örökkévaló ajándékát a gyülekezés sátorának munkájához és minden szolgálatához és a szent ruhákhoz” (S’mot 35:21).

Férfiak, nők, fiatalabbak, idősebbek, szegényebbek, gazdagabbak egyaránt egyenlő hasznossággal járulnak hozzá a Találkozás Sátrának felépítéséhez, hogy a sekhina, az isteni jelenlét fizikailag is része legyen közösségük mindennapjainak: nem véletlenül származnak a miskan (hajlék) és a sekhina szavak ugyanabból a s-k-n gyökből, ami megegyezik az arab sz-k-n gyökkel is.

Számomra hetiszakaszunk egyik fő üzenete a zsidóság egysége. Tartozhatunk a reform vagy a konzervatív irányzatokhoz, az ortodoxiához vagy egyéb csoportokhoz; lehetünk vallásosak vagy nem-vallásosak, cionisták, posztcionisták vagy anticionisták, választottuk a judaizmust vagy beleszülettünk; mindegy. Egy számít: mindahányan a zsidó civilizáció tagjai vagyunk.

A minap egy reform és konzervatív zsidókból álló nemzetközi csoportot vittem a Dohány utcai zsinagógába sáhriszra, megmutatni nekik a neológ rítust, ezt az echte hungarikumot.

Miután megérkeztünk, és lassan elhelyezkedtünk a padokban, egyszer csak odabotorkált a samesz és aggódva így szólt: „Azt ugye tudják az urak, hogy ez egy neológ templom és itt orgona van?” Tudtuk. És aztán mi, az ortodoxnak nézett reform és konzervatív zsidók együtt imádkoztunk neológ testvéreinkkel a Dohányban – aminek a homlokzatán egyébként éppen egy, a Találkozás Sátrára vonatkozó idézet olvasható: „és készítsenek nekem hajlékot, hogy lakhassak közöttük.” (S’mot 25:8).

Lehet, hogy csoportunk tagjai a „Ma tovu ohalekha, Jaakov, miskenotekha, Jiszrael” (Mily szépek a sátraid, Jákob, hajlékaid, Izrael”) után magukban azt is elmondták, hogy „Ma tovu ohalajikh, Lea, miskenotajich, Ráchel” („Mily szépek a sátraid, Lea, hajlékaid, Ráchel”), de végsősoron ugyanahhoz az Egy Istenhez imádkozunk, ugyanannak az Egy Istennek a szentélyét építjük minden nap, a Találkozás Sátrának jogutódjaiban, zsinagógáinkban és életünk egyéb színterein… „és a hajlék eggyé lett.” (S’mot 36:13)

Mindannyian jól tudjuk, hogy a lakatlan szigetre vetett zsidó rögvest két zsinagógát épít, hogy legyen olyan is, ahová semmi pénzért be nem tenné a lábát. Az is igaz, hogy két zsidónak minimum három véleménye van. De lássuk be, nemcsak az Örökkévaló egy.

A szerzőről:

Langer Ármin a berlini rabbiszeminárium rabbijelöltje. 2013-ban végzett filozófia-vallástudomány szakon az ELTE-n, a Szim Salom Progresszív Zsidó Hitközség vezetőségi tagja, a Limmud önkéntese. 2012 és 2013 nyarán a jeruzsálemi Conservative Yeshiva intézményében tanult, 2013 ősze óta pedig a berlini Abraham Geiger Kolleg rabbiképzőn rabbijelölt, valamint a Potsdami Egyetemi zsidó teológia szakos hallgatója.

Még több Kibic

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.7 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.10 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »