Nem élünk légüres térben

Az egyszerű zsidó körbenéz a világban és a környező népek, kultúrák, vallások hatására megfogalmaz bizonyos elvárásokat a saját vallásával szemben. Tecávé hetiszakasz (Semot 27:20 – 30:10)

Ez a hetiszakasz folytatja az áldozati szertartásokhoz szükséges eszközök leírását. Először Áron és a mindenkori főpap áldozati ruháját írja le, ami melldíszből, mellényből, köpenyből, kötényből, köntösből, süvegből és övből áll. A törvénytevő melldíszre egy drágakövekből és aranyláncokból álló díszt készítenek, amelyre Jákob tizenkét fiának nevét vésték. A Tóra ezután leírja a papok felszentelési szertartását és az oltár felépítését.

főpapi ruha

Vannak olyan hetiszakaszok, amelyeknél nem rágjuk le a körmünket izgalmunkban, hogy mi lesz a történet vége. A kohén gádol, vagyis a főpap áldozati ruhájának oldalakon át tartó leírása inkább a vizsgákra való tanulás élményét juttatja eszünkbe. Mikor hosszú percekig néztünk egy-egy mondatot, és azon gondolkodtunk, ezt vajon olvastuk-e már?

Vajon miért van akkor szükség az ilyen hosszú leíró részekre?

A Találkozás sátra és a főpapi ruhák leírásánál az arany több mint ötvenszer szerepel a leírásban. Vajon miért volt szükséges ennyire hivalkodó áldozati kultuszt előírni? A zsidó vallás számára általában nem fontos a kinézet: a kifejezetten magas Saul királyt az inkább alacsony Dávid cseréli le a trónon: „De az Örökkévaló ezt mondta Sámuelnek: Ne tekints a megjelenésére, se termetes növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az a fontos, amit lát az ember.” (Sámuel első könyve 16:7)

Rámbám, vagyis Maimonidész is magyarázatot keres ezekre a látványos kellékekre. A Tévelygők útmutatójában úgy érvel, hogy a pompázatos ruhákra, a rengeteg aranyra és drágakőre azért volt szükség, hogy az egyszerű emberek, a „tömegek” felnézzenek a főpapra, ők ugyanis a kinézet és nem a belső erények alapján ítélik meg a vezetőt. Nem ez az egyetlen törvény, ahol Rámbám hasonlóan érvel. Az egyszerű zsidó körbenéz a világban és a környező népek, kultúrák, vallások hatására megfogalmaz bizonyos elvárásokat a saját vallásával szemben. A zsidóságnak két lehetősége van: vagy alkalmazkodik az elvárásokhoz vagy éppen a többi néppel szemben fogalmazza meg önmagát.

ezüst jádok 1764-ből

Úgy tűnik, hogy a főpapi ruha és az arannyal borított oltárok a mezopotámiai kultuszokra adott válaszai voltak a zsidóságnak. Talán az egyszeri izraelita úgy érezte volna, hogy az ő istene gyengébb vagy szegényebb, ha nem szentelnek neki is hivalkodó kultuszt. Hasonló jelenet játszódik le Sámuel könyvében, amikor a nép az addigi vezetőjükhöz, Sámuel prófétához járul, és azt kérik tőle, hogy a „többi néphez hasonlóan” nekik is inkább egy király legyen a vezetőjük. Az Örökkévaló roppant mérges lesz rájuk, azonban teljesíti a kérésüket.

Más esetekben viszont a zsidóság éppen a környező népekkel szemben határozza meg magát. Tipikus példa erre az ember- és kifejezetten a gyerekáldozatok elutasítása. Ugyanígy tilos volt az ókorban és a középkorban bizonyos frizurákat vagy ruhadarabokat viselni, hogy a zsidó nép különbözzön a többiektől.

Rámbám és a zsidóság pontosan tudja, hogy az egyszerű ember alkotja a többséget. „Tömegek” nélkül nincs zsidóság – nincs olyan nép vagy vallás, amely kizárólag az elitre építve fennmaradhatna. Az egyszerű embereknek pedig egyszerű üzenetek kellenek: arany, csillogás, tilos – kötelező, velünk – ellenünk. Az okos vezetők azonban azt is tudják, hogy nem lehet túlfeszíteni a húrt: ha valami nagyon csábító, akkor annak egy zárt közösség tagjai sem tudnak ellenállni. Jó példa erre az egyre növekvő internet hozzáférések száma az ultraortodox családokban, vagy a kifejezetten számukra kifejlesztett szekrények, amelyekben előre kialakított „titkos” hely van az egyébként szigorúan tilos TV számára.

Nem kevés olyan dolog van, ami külső hatásra került be a zsidó vallásba, akár átvétel során, akár a külső szokásokra adott ellenálló válaszreakció során. Az ultraortodoxok öltözködési szokásainak egyre szigorúbbá válása nagyrészt az „erkölcstelen” világi kultúrára adott választ jelenti: a ruhák segítségével első pillantásra eldönthető, hogy ki van „velük” és ki van „ellenük”. Ugyanakkor az idegen kultúrák még rájuk is hatással vannak: megjelent egy apró szekta Izraelben, amelynek nőtagjai afgán burkát kezdtek hordani.

Menő, 21. századi kegytárgyak a magyar Eight Days Desing-tól

A modern zsidó közösségekben számos új igény merül fel a vallással kapcsolatban, amit gyakran azért utasítanak el, mert azt a zsidóságon kívüli hatások eredményének gondolják. Legyen ez a „feminizmus” hatására kialakuló egalitáriánus közösségek megjelenése, a „Yellow submarine” dallamára énekelt szombatfogadó ima, vagy az imát okostelefonról olvasó előimádkozó: a lista vég nélkül folytatható. Azonban amikor egy új jelenséget csípőből elutasítunk annak „idegensége” vagy „újdonsága” miatt, akkor ne feledjük: a meglévő szokásaink nagy része új volt valamikor és más kultúrák hatására került be a zsidóságba. És mindig ott van a veszély, hogy a zsidó vallási vezetők „régihez” való ragaszkodása egyszer csak túlzottan szembemegy a nép elvárásaival, erkölcsi érzékével és világlátásával. A hagyományos vallási közösségek hatalmas térvesztése a fiatal generációk körében nagy mértékben az „új dolgoktól” és a „külső hatásoktól” való rettegésnek a következménye.

The Yeshiva Boys Choir – „Amein” (A Cappella – All Sounds Made By Voice & Mouth)

Here’s links to buy the Album (Available as a download or CD): https://music.apple.com/us/album/amein/606476171 https://egproductions.net/ybc-amein-a-capella-album „Amein” The Yeshiva Boys Choir Composed, Arranged, Produced & Background Vocals (including Vocal Bass & Vocal Drums) performed by: Eli Gerstner (EG Productions) Video Directed, Filmed & Edited by: Mendy Leonorovitz (On Time Studios) Additional Video Editing by: Ari Abramovitz Choir Conducted & Choreography by: Yossi Newman Vocals Recorded & Edited @ EG Studios NY/NJ by: Eli Gerstner & Yossi Newman Mixed & Mastered @ Gater Music, inc.

Még több Kibic

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.7 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.10 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »