Az amerikai minimalista zeneszerző, Philip Glass és Robert Wilson világhírű operája, az Einstein on the Beach (Einstein a strandon) online nézhető meg január 7-én, kedden 18 óra 20 perckor a Culturebox nevű francia kulturális website-on.
A közel ötórányi terjedelmű, merőben új formanyelvet teremtő alkotást egyébként január 8. és 12. között látványos felújításban tűzi műsorára a párizsi Théatre du Châtelet, és még négy hónapig ingyen fent lesz a Culturebox oldalán.
Az Einstein on the Beach premierje 1976-ban az avignon-i fesztiválon volt, és már ebben az évben bemutatták még Hamburgban, Párizsban, Belgrádban, Velencében, Brüsszelben, Rotterdamban, majd New York-ban. Sikere azóta is töretlen.
Ez a mű Philip Glass Portré Trilógiájának első része, a másik két darab a Gandhiról szóló Satyagraha (1979) és IV. Amenhotep fáraóról készült Ekhnaton (1983). A zeneszerző olyan emberek portréit szerette volna megalkotni opera hármasában, akiknek személyes víziói a gondolat erejével és nem katonai erőszak által tettek nagy hatást koruk gondolkodásmódjára.
Az Einstein on the Beach-nek nincs hagyományos értelemben vett cselekménye, nem igazán bontakozik ki egy egyértelműen leírható történet, ellenben a zenei történés történetszerűsége, az ismétlésstratégiák merészsége, az elemgyorsulások és -bővülések, a sajátos ritmikai körök kialakításának játéka rendkívül logikus, átlátható szimmetriákkal ékes történetiséget bont ki.
Az opera elvben a fizikus, az amatőr hegedűművész és a hol tudományos, hol magánéleti dilemmákkal küszködő Albert Einstein életéből, gondolataiból, hallucinációiból, álmaiból jelenít meg pár foszlányt: ezek a megjelenítések viszont olyannyira szubjektívek, hogy látszatra teljesen elrugaszkodnak a tulajdonképpeni tárgytól.
Az operának ráadásul lényegében nincs is komolyan vehető szövegkönyve. Az énekesek a mű jelentős részében csak szolfézshangokat és számokat énekelnek rapszodikus sorrendben: a szöveg kikapcsolása minden eddiginél radikálisabban irányítja rá a figyelmet az emberi hangra.
Robert Wilsont a hatvanas évek közepe óta a világ legjelentősebb rendezői közt tartják számon, kísérleti jellegű előadásai – amelyeknek sajátos díszleteit és fényvilágát is ő tervezi – folyamatosan a nemzetközi figyelem középpontjában állnak. Budapesten tavasszal fog először rendezni, a Vígszínházban.
A Prágai Nemzeti Színház, a Pozsonyi Nemzeti Színház és a Vígszínház színháztörténeti jelentőségű koprodukciós előadását 1914 címmel mutatják majd be.
Forrás: kibic.hu + ujszo.com