A szolgálólány fia – Bo hetiszakasz

Az Örökkévalónak láthatóan nincsen gondja a kollektív büntetéssel. Nekünk van. (Semot/Kivonulás könyve 10:1- 13:16)

A nyolcadik csapás a sáskajárás, a kilencedik csapás pedig a sötétség. Ezek a csapások sem győzik meg a Fáraót, hogy elengedje a zsidókat. Ezután az Örökkévaló felfedi Mózes előtt a tízedik, utolsó csapást: az elsőszülöttek halálát. Mózes felkészíti a zsidókat az első Pészáchra, vagyis az elkerülés ünnepére. Annak érdekében, hogy a zsidó elsőszülötteket elkerülje a Halál Angyala, egy frissen levágott bárány vérével kell megjelölniük az ajtófélfákat, majd a bárányt sietve elfogyasztaniuk kovásztalan kenyérrel. Erre az alkalomra emlékezve kötelességük a zsidóknak megünnepelni a Pészáchot minden évben. Éjfélkor a Fáraó házától a cselédek házáig az összes egyiptomi elsőszülött meghal. Az egyiptomi nép nyomására a Fáraó magához hívja Mózest és Áront, és elengedi a zsidókat.

Responsibility

Az Örökkévalónak láthatóan nincsen gondja a kollektív büntetéssel. A kilenc első csapás is Egyiptom egészét sújtotta, elpusztítva az állatokat, a termést és mindent, amit csak lehetett. A Fáraó egyedül hozta meg a döntését, hogy nem engedi el a zsidókat, mégis mindenkinek bűnhődnie kellett. Mindennél jobban látszik ez a tízedik csapásnál: Történt azután éjfélkor, hogy megölt az Örökkévaló minden elsőszülöttet Egyiptom földjén, a trónján ülő Fáraó elsőszülöttjét csakúgy, mint a tömlöcben levő foglyok elsőszülöttjét, és az állatok minden elsőszülöttjét. Szfornó, egy középkori szövegmagyarázó még külön fel is hívja a figyelmünket, hogy a bűnöstől (a Fáraó ) a kevésbé bűnösig (a tömlöcben levő foglyok) mindenkit egyformán sújt a büntetés.

Akár át is léphetnénk ezen a momentumon, hiszen a Tóra egy másik kor másik erkölcsi rendszerét tükrözi, amikor nem volt probléma a kollektív büntetés. Azonban már a kora középkorban sem ezt az utat választják. Rási, az egyik leghíresebb szövegmagyarázó úgy érvel, hogy azért büntette meg az összes egyiptomit, mert még a szolgálólány is hasznot hajtott az izraeliták rabszolgaságából, és élvezte a szenvedésüket. Rási ezzel oldja meg azt a komoly teológiai problémát, hogy hogyan büntethet az Örökkévaló ártatlan embereket. Ez azonban inkább kiskapunak tűnik.

Ahogyan azt már Langer Árminnal megírtuk, a zsidóság egyik fontos elve a szociális igazságosságra való aktív törekvés. A Tóra és a zsidó hagyomány egyik fontos értéke, hogy tilos tétlenül nézni a mellettünk történő igazságtalanságot, még ha nem is a mi tetteink vagy döntéseink következménye. Ha nem akadályozzuk meg, ha nem teszünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy változtassunk a helyzeten, akkor a mi felelősségünkké, bűnünkké válik. Az egyiptomi nép hallgatása az izraeliták szenvedésével kapcsolatban szembetűnő a tórai történetben.

A mai világban nem nehéz ezzel a „paranccsal” szemben fellázadni. Hogyan lehetne a mi felelősségünk az egész világ szenvedése? Nem viselhetjük a vállunkon az emberiség összes terhét! Nem nehéz a felelősség köreit annyira felnagyítani, hogy abszurdnak tűnjön a parancs: vajon az én kötelességem a világ össze problémáját megoldani? Ugyan zsidó szervezetek világszerte vállalják a felelősséget a náluk kevésbé szerencsés helyzetűekért akár a harmadik világban, akár a saját országukban, az egyén felelősségét azonban gyakran félvállról vesszük az egyén korlátozott lehetőségeire hivatkozva.

A hétköznapok felől közelítve viszont sokkal nehezebb ellenszegülni: ha minden nap adnánk egy százast a sarkon lakó hajléktalannak, az csak háromezer forint lenne havonta. Kérdezzük meg magunktól, kihívtuk-e a rendőröket, amikor a szomszéd a szomszédasszonyt verte (már megint), vagy inkább felhangosítottuk a tévét (már megint)! Vagy, hogy kiálltunk-e a kolléganőnk mellett, amikor rászólt a főnökre,  hogy ne paskolgassa „barátian” a fenekét? Segítettünk-e az unokatestvérünknek, aki most vesztette el a munkáját? Elfordítottuk-e a fejünket, amikor részeg fiatalok egy cigányfiút vertek az aluljáróban? Tényleg megtettünk minden tőlünk telhetőt? Tényleg semmi mást nem tehettünk volna? Azt hiszem, a válasz a legtöbb esetben nem a mi javunkra szólna.

"Felelős vagy a rózsádért" (Saint-Exupéry: A kis herceg)

 

Még több Kibic

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.6 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.9 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »