Radnóti Zoltán rabbi blogjában olvastunk egy cikket, amelyben 10 tényt közölt a zsidóságról kezdőknek – természetesen a saját szemszögéből. A cikket olvasva ihletet kaptunk és tökéletes alkalomnak tűnt bemutatni, hogy ahány zsidó – annyi vélemény, így összeállítottunk egy alternatív listát arról, hogy mi számunkra a zsidóság tíz legfontosabb eleme.
אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך.
„Szeresd felebarátodat, mint tenmagad” (Vájikrá 19:18)
A Tóra közepén található mondat Hillél szerint az egész zsidó tanítás leglényegibb eleme – minden más csak kommentár. (Babilóniai Talmud Sábbát 31a)
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל: ה’אֱלֹהֵינוּ, ה’אֶחָד.
„Halljad Izrael, az Örökkévaló a mi Istenünk, az Örökkévaló egy.” (Bámidbár 6:4, Bámidbár 11:13, Dvárim 15:37)
A Smá vagyis a Halljad Izrael a zsidóság talán legfontosabb imája. Nem csak állásfoglalás a mindenkori bálványok és hamis értékek ellen, hanem a világ egységét is hirdeti. Most az Örökkévaló a mi, vagyis a zsidók Istene, de az eljövendő világban “egy” közös Isten lesz.
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף
„Igazságot, igazságot kutass” (Bámidbár 16:20)
Amikor a Tórában kétszer ugyanaz a szó egymás után szerepel, akkor azt különleges fontosság jelzésének tekintjük: nem véletlenül ezzel igazságra való törekvésre sarkallással avatják föl a rabbijainkat.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
„Így szólt az Örökkévaló: teremtődjön az ember a képünkre és hasonlatosságunkra.” (Berésit 1:26)
Nők, idősek, férfiak, fiatalok, hátrányos helyzetűek, szegények, gazdagok, színesbőrűek, LMBTQI-emberek és minden ember Isten képére lett teremtve, és ahogy a másik emberrel bánunk, az Örökkévalóhoz való viszonyunkról tanúskodik.
לֹא-תוֹנֶה, וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ: כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
„És ne tegyetek rosszat az idegennel, és ne nyomjátok el őt, mert idegenek voltatok Egyiptomban.” (Smot 22:20)
Évezredeken át a zsidóság saját bőrén tapasztalta meg az elnyomást: a Tóra sokszor figyelmezteti a zsidókat, ha helyzetük jobbra fordulna, nehogy maguk váljanak elnyomóvá. A zsidóknak küzdeniük kell más elnyomottakért.
אֶרְאֶה אֶת-כָּל-הָעֲשֻׁקִים, אֲשֶׁר נַעֲשִׂים, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה דִּמְעַת הָעֲשֻׁקִים, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם, וּמִיַּד עֹשְׁקֵיהֶם כֹּחַ.
„Láttam én minden elnyomást, ami a nap alatt történt, és nincsen vigasztalója az elnyomottaknak, csak könnyhullatásuk; az őket nyomorgatók kezeikből erőszakot szenvednek el, és nincsen vigasztalásuk.” (Kohelet 4,1)
Az elnyomás bármely formája elleni cselekvés szerves része a zsidó gondolkodásnak, ami rossz, azt meg kell változtatni: szembesüljünk azzal akár sztálinista diktatúrában, akár neoliberális piacgazdaságban.
וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם.
„Őrizzétek meg rendelkezéseimet, döntéseimet, mert aki megcselekszi azokat, él általuk.” (Vájikrá 18:5)
Él általuk és nem meghal általuk. A Tóra törvényei azért lettek adva, hogy az éljünk velük, bennük és nem azért, hogy feláldozzuk magunkat értük.
כִּי חֶסֶד חָפַצְתִּי, וְלֹא-זָבַח; וְדַעַת אֱלֹהִים, מֵעֹלוֹת.
„Mert jóságot kívánok, és nem áldozatokat, Isten megismerését az égőáldozatok helyett.” (Hóseá 6,6)
A parancsolatok megtartása semmit se ér, ha közben gyűlölettel viseltetünk embertársaink iránt.
לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
„Nem emel nemzet nemzet ellen kardot, és nem tanulnak többé háborút.” (Jesájjá 2,4)
Egy vallásos zsidó minden cselekedetével a Messiás eljövetelének mihamarabbi eljövetelét igyekszik szolgálni és ezzel az ideális világ megvalósulását. Az eljövendő világban nincsen erőszak, így a zsidóknak kötelességük cselekedeteikkel az erőszakmentes világért küzdeni.
בְּאֵין חָזוֹן, יִפָּרַע עָם.
„Ahol nincs jövőkép, az emberek elpusztulnak.” (Mislé 29,18)
Kell hinni abban, hogy mi tudjuk és a mi feladatunk megváltoztatni a világot és elhozni egy igazságosabb jövőt.
Bodó Réka Eszter a fizika szakos diploma megszerzése után Jeruzsálemben folytatta a tanulmányait a Conservative Yeshiva, illetve a Pardes Institute of Jewish Studies keretei között. Jelenleg a Héber Egyetemen tanul Talmud és hálákhá szakon. Évek óta a Limmud önkéntese.
Langer Ármin 2013-ban végzett filozófia-vallástudomány szakon az ELTE-n, a Szim Salom Progresszív Zsidó Hitközség vezetőségi tagja, a Limmud önkéntese. 2012 és 2013 nyarán a jeruzsálemi Conservative Yeshiva intézményében tanult, 2013 ősze óta pedig a berlini Abraham Geiger Kolleg rabbiképzőn rabbijelölt, valamint a Potsdami Egyetemi zsidó teológia szakos hallgatója.