Szivárvány Biblia – Vájesev hetiszakasz

József a Tóra meleg főhőse. A hagyományos zsidó szövegeket újraolvassák a közösségek világszerte, hogy olyan figurákat találjanak, akikkel azonosulni tudnak. (Berésit/Teremtés könyve 37:1 – 40:23)

A Biblia egyik legismertebb figurája, József, Jákob kedvenc fia volt. Apja kivételezett vele, például egy különleges, szivárványszínű ruhát varratott neki. József cserébe elmesélte apjának a testvérei ügyes-bajos dolgait, akik meggyűlölték, amiért apjuk jobban szerette őt náluk. A helyzetet tovább rontotta, hogy József elmesélte nekik két álmát, amelyek szimbolikus értelme az, hogy testvérei leborulnak előtte. A fivérek bosszút forraltak, és eladták rabszolgának egy Egyiptomba tartó karavánnak.

József Egyiptomban egyre nagyobb karriert futott be, és ő lett Potifár házának és gazdaságának vezetője. Mivel jóképű volt, ezért Potifár felesége szemet vetett rá. József azonban ellenállt a csábításnak, ami sértette Potifár feleségének büszkeségét, és azt mondta férjének, hogy József próbálta meg őt elcsábítani. A férfi ezért börtönbe került, ám itt is sikeres lett és hírnevet szerzett, miután több álmot is helyesen fejtett meg.

Priscilla, a sivatag hercegnője

József a Tóra meleg főhőse: modern szövegmagyarázók gyakran tartják Józsefet melegnek vagy transzvesztitának. Természetesen a Tóra nem mondja ki ezt egyértelműen. Nem is tudná: a bibliai héber nem ismeri a homoszexuális identitás fogalmát, számukra csak a viselkedés, az azonos neműek közti nemi kapcsolat ismert. Egy közösség, kultúra nyelve jól tükrözi a társadalmi gondolkozást: ha a nyelvben nincs megfelelő szó a homoszexuálisra, az azt mutatja, nem ismerik a jelenséget sem.

Miért pont Józsefet „választották” meleg főhősnek? A midrás — az egyik legkorábbi szövegértelmezés — szerint József festette a szemét, magas sarkú cipőt hordott, és a szivárványszínű köpenyét Ráhel esküvői ruhájából alakították ki. A Tóra és a midrás többször megemlítette, hogy József nagyon jóképű volt, a nők imádták, azonban ő mindig ellenállt a csábításuknak.

Ezekből a jelekből és más történetekből az erre érzékeny olvasók azt olvassák ki, hogy József valószínűleg transzvesztita vagy esetleg homoszexuális volt. A szöveg hagyományosabb olvasatát kedvelők, a valláspolitikai spektrum jobb oldalán elhelyezkedők enyhén szólva nem kedvelik ezt az értelmezést. Felmerül a kérdés: kinek áll jogában a szöveget értelmezni? Létezett-e történelmi József, akinek kutathatjuk a nemi és a szexuális identitását? Vagy a szöveget annak lezárása után az őt olvasók, tanulók kezébe helyezték? Az egyik leghíresebb talmudi történet szerint egy rabbi magának Istennek kiabált vissza: „nem az égben van” (a Tóra, szerk.) – vagyis a Tórát azért kaptuk meg mi, egyszerű földi halandók, hogy mi találjuk meg a számunkra a helyes értelmezést.

Őrült nők ketrece

Miért keressük a Tórában, Bibliában a meleg vagy egyéb ‘queer’ („más”) szereplőket? Több pszichológiai kutatás is alátámasztja a reprezentáció fontosságát: ha egy történetben csak olyan szereplők vannak, akikkel valamelyik, számunkra fontos identitáselem (nemi identitás, bőrszín, szexuális orientáció stb.) miatt nem tudunk azonosulni, akkor a történet fontosságát veszti. Például ha fehér, heteroszexuális, magyar nőként nézünk egy filmet meleg, afro-amerikai férfiakról, akkor nehezen tudunk azonosulni a szereplőkkel.

A meleg közösségek világszerte újra és újraolvassák a hagyományos zsidó szövegeket, hogy olyan figurákat találjanak, akikkel azonosulni tudnak, mivel nem szeretnék, hogy a szöveg fontossága elvesszen számukra. A zsidóság ezen irányzatai abból indulnak ki, hogy a Tóra releváns, igaz és erkölcsös. Ha a Tóra szövegét olvasva arra jutunk, hogy az nem releváns (elavult), hamis vagy esetleg erkölcstelen, akkor félreértettük, hogy mit akart a szöveg mondani és tanítani nekünk.

Ez a zsidóság túlélésnek a kulcsa. Akárcsak a darwini evolúcióban, a történelem során a zsidóság megmaradását is a változásokra való reagálás képessége biztosította. Törzsi vallásból áldozatok bemutatásán alapuló államvallássá, majd a Szentély pusztulása után szent szövegeken és szöveg-meditáción (vagyis imán) alapuló spirituális vallássá vált. Ha a modern korban nem engedjük meg, hogy a zsidóság és az annak alapjául szolgáló szövegek a belső igényeinknek megfelelően újraértelmeződjenek, akkor az általunk ismert, szöveg- és tanulásalapú zsidóságnak hamarosan vége szakad. Ha rajtam múlik, akkor biztosan a meleg Józsefet választom.

No Title

No Description

Még több Kibic

Senki sem magyarázza jobban a Tórát ezeknél a 12 éves ikreknél

2018.10.10.6 év ago
Saul és Joel ikerek, 12 évesek és azt találták ki, hogy minden héten egy rövid videóban mesélnek az éppen aktuális hetiszakaszról. Eddig az első két szakasz, a Brésit, illetve az eheti Noách magyarázata készült el.

Napi Tóra: Luz, avagy a zsidó csont

2015.11.21.9 év ago
Bölcseink szerint a Luz szimbolizálja a szellemi és a fizikai világ találkozását, és éppen emiatt táplálható egy olyan étkezés segítségével, melynek ideje a szombat kimenetele után, vagyis a szent és profán találkozásakor van.

Napi Tóra: minden nemzedéknek olyan vezetője lesz, mint amilyet érdemel

2015.10.16.9 év ago
Noéval kapcsolatban gyakran felmerül a „relatív cádik” fogalma, kérdés, hogy csupán kora alacsony erkölcsi színvonalának köszönhetően érdemelte ki a cádik jelzőt, vagy inkább különösen nagy teljesítmény az övé, mert a legnehezebb időkben is képes volt igaz ember maradni?

Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

Támogatom »